Vědci přidávají k fosilním palivům vodík. Věří, že zlepší efektivitu spalovacích motorů

2 minuty
Události: Snižování emisí u spalovacích motorů
Zdroj: ČT24

Vědci z Fakulty strojní ČVUT si dali za cíl zlepšit efektivitu spalovacího motoru a snížit jeho emise. Chtějí toho dosáhnout pomocí vodíku přidaného k běžným fosilním palivům. I auta na benzin nebo naftu by se tak do budoucna mohla přiblížit plnění stále přísnějších emisních limitů.

V Evropě se emisní limity pravidelně zpřísňují a pro běžné motory na benzin nebo naftu jsou stále obtížněji dosažitelné. Jednou z cest, jak jim mohou automobilky vyhovět, je vývoj hybridních motorů nebo elektromobilů. 

Vědci z fakulty strojní se ale snaží nabídnout další alternativu. Chtějí vylepšit efektivitu spalování v běžném spalovacím motoru. A to tak, že do jeho pracovního cyklu přidají malé množství extrémně hořlavého vodíku.

„Spalujeme extrémně chudé směsi a jsme schopni snížit emise škodlivin včetně oxidu dusíku a výrazně snížit až o desítky procent emise CO2 při použití stávajících fosilních paliv,“ uvedl odborný asistent Ústavu vozidel a spalovacích motorů z Fakulty strojní ČVUT Jiří Vávra.

Chudá směs znamená, že se do válce motoru dodává jen velmi málo paliva. Aby i přesto vzplanulo, zajistí právě přidaný vodík.

„Na místě klasické zapalovací svíčky v těchto místech umístíme předkomůrku, která je naplněná velice hořlavou zápalnou směsí, a ta je schopná vysoce efektivně prohořet zbytek náplně válce a tím snížit emise a zlepšit účinnost motoru,“ přibližuje Vávra. 

Děkan Fakulty strojní ČVUT Michael Valášek k tomu řekl, že „kolegové přinesli cestu, jak pro spalovací motory dál snížit emise pod dnešní normy, což se zdálo, že už není možné“.

Nový postup zatím vědci ověřují jen na zkušebním jednoválci. Skutečné auto s takovým motorem by rádi měli do pěti let. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...