Pohonné hmoty v Česku zdražují, benzin je nad 26 korunami za litr

Pohonné hmoty v Česku od minulého týdne zdražily. Průměrná cena Naturalu 95 stoupla o 20 haléřů a dostala se přes 26 korun za litr. Aktuálně se benzin prodává za 26,04 korun za litr. Těsně pod hranicí 26 korun je i nafta. Její průměrná cena vzrostla o devět haléřů na 25,97 korun za litr, vyplývá z údajů firmy CCS, která ceny paliv sleduje.

Pohonné hmoty v Česku od poloviny ledna zlevňovaly, řidiči ale tehdy tankovali litr benzinu či nafty za více než 32 korun. Pokles cen zrychlil s nástupem pandemie koronaviru a následným snížením cen ropy. Zhruba před deseti dny se ale zlevňování paliv zastavilo a ceny začaly růst.

Nejdražší paliva jsou v Praze. Benzin se v hlavním městě prodává za průměrných 27,38 korun za litr, naftu tam řidiči tankují v průměru za 27,29 koruny za litr. V žádném jiném regionu Česka se průměrná cena benzinu nebo dieselu přes 27 korun za litr nedostala.

Naopak nejnižší ceny mají čerpací stanice v Plzeňském kraji. Natural tam průměrně stojí 25,47 korun za litr, nafta pak 25,41 koruny za litr.

Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy výraznější růst cen v případě benzinu souvisí s tím, že jeho cena byla v průběhu nouzového stavu stlačena výrazněji než v případě nafty, protože osobní automobilovou dopravu postihla omezení spjatá s nouzovým stavem relativně citelněji než například dopravu kamionovou nebo části průmyslu, kde se nafta také využívá.

„V příštím týdnu ceny pohonných hmot dále porostou, a to v rozsahu kolem 20 haléřů na litr, neboť situace na světovém trhu s ropou se stabilizovala a cena suroviny roste. Od začátku měsíce ropa Brent zdražila o více než třetinu,“ konstatuje Kovanda.

Připomíná také, že historicky platí, že zdražování ropy promítají tuzemští čerpadláři do konečných cen pro motoristy rychleji než zlevňování suroviny.

Jen za poslední týden zdražil barel Brentu o zhruba 25 procent. Klíčovým důvodem růstu cen ropy a paliv je ukončování nouzových stavů a postupný návrat jednotlivých ekonomik, včetně české, k běžnému provozu. „Například letecká doprava však stále zůstává ochromená a na úrovně roku 2019 se může celosvětově vrátit až v roce 2025. Nelze tedy očekávat dramatický růst cen ropy či pohonných hmot v Česku,“ dodává.