Odsunuté premiéry, zastavená natáčení a stamilionové ztráty. Desítky společností zastavily výrobu, zahraniční štáby z Česka zmizely. O práci přišla také celá řada nefilmových profesí.
Zasažený filmový průmysl. Zahraniční produkce zmizely z Česka, některé se už nevrátí
Začátkem roku byla za výpravu hollywoodského hitu Králíček Jojo nominovaná na Oscara. Teď výtvarnice Nora Sopková pracuje na své zahradě za Prahou. Nedávno ještě připravovala interiéry pro natáčení seriálu Carnival Row s hercem Orlandem Bloomem. „Byl to tým, který obsahuje všechny možné profese od elektrikářů, truhlářů, řezbářů. Zhruba kolem 50 lidí,“ řekla.
Za první řadu tohoto seriálu přitom produkce utratila v Česku rekordní sumu – zhruba 1,7 miliardy korun.
Natáčení museli přerušit i čeští filmaři. Režisér David Ondříček měl štěstí. Film o Zátopkovi už dokončuje ve střižně. Současný stav může podle něho vést ke krachu firem. „Kdyby uprostřed natáčení filmu Zátopek nastala tato situace, tak pravděpodobně v současnosti sedím někde ve vězení, protože bych nezaplatil spoustu peněz spoustě lidem,“ dodal.
Asociace producentů odhaduje, že filmová výroba u nás může klesnout do konce roku až o 75 procent. Nejde ale jen o filmaře. Zhruba 60 procent rozpočtu se během natáčení utrácí třeba za pronájmy lokalit, ubytování, jídlo a další služby.
„Samozřejmě jedná se i o provozovatele kin, distributory a vlastně ty ztráty jsou napříč celým tím řetězcem,“ doplnila ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.
O něco lépe jsou na tom tvůrci animovaných snímků. „Spousta lidí může pracovat z domova, nebo na vzdálenost, je to trošku produkčně náročnější, ale animátoři už jsou zvyklí, že musí improvizovat,“ řekl producent Martin Vandas.
Režisérka loutkových filmů, studentka FAMU a animátorka Darja Kaščejevová začala pracovat na dokončení nového scénáře. „My jsme plánovali od května, abych už v dílně u nás ve škole dělala loutky. Když začneme v červnu, nic se neděje, ale kdyby se to prodlužovalo, už by to byl trochu problém,“ uvedla.
Zdánlivě nic se nemění pro scénáristy. Stejně jako v běžných dobách i nyní píšou z domova. Mají ale jinou starost: aby jejich práce nezůstala v šuplíku.