Berlín - Německý Spolkový sněm dnes schválil zpoplatnění německých dálnic pro osobní automobily od roku 2016. Poplatek ve výši až 130 eur (3550 korun) za rok dopadne hlavně na zahraniční řidiče, neboť Němcům se o roční mýtné následně sníží daň z vlastnictví vozidla. Výše poplatku se bude lišit v závislosti na objemu motoru vozu a na ekologické náročnosti jeho provozu.
Němci schválili dálniční mýtné, řidiči zaplatí až 3550 korun ročně
Výše poplatků bude záviset na ekologické náročnosti provozu vozidla, podobně jako už dnes fungují ekologické známky pro vjezd do některých německých měst. Známky tak budou dražší pro stará auta, auta s větším objemem motoru a pro vozy jezdící na naftu, naopak elektromobily budou od placení zcela osvobozeny. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (600 až 3550 korun).
- Petr Vomáčka, mluvčí Ústředního automotoklubu: „Pokud je to objem litrový, tak u emisní normy EURO III benzinového motoru zaplatíme 64,30 euro. Pokud to je benzinový motor 1.4, což je většinou ten nejčastější, tak je to 90 euro.“
Kromě ročních poplatků budou mít zahraniční řidiči možnost zaplatit za desetidenní nebo dvouměsíční užívání dálnic. Výše desetidenního poplatku by měla být podle typu vozu mezi 5 a 15 eury (140 a 410 korunami), výše dvouměsíčního poplatku mezi 16 a 30 eury (440 a 820 korunami).
Od 1. ledna 2008 platí ve vybraných německých městech také povinnost mít při vjezdu do centra ekologickou plaketu. Tu lze koupit na několika vybraných místech po celé ČR. K jejímu vystavení je nutné předložit originál velkého technického průkazu a zaplatit zpravidla 300 Kč. Za vjezd do tzv. „Umwelt ZONE“ bez příslušné plakety hrozí v Německu pokuta 80 eur (téměř 2200 Kč).
Emisní stupně ekologických plaket
- 1. emisní stupeň (bez plakety)
- 2. emisní stupeň (červená plaketa)
- 3. emisní stupeň (žlutá plaketa)
- 4. emisní stupeň (zelená plaketa)
Na rozdíl od České republiky nebude Německo vydávat dálniční známky, které by se lepily na čelní sklo. Systém bude elektronický a zaplacení jízdy po dálnici budou kontrolovat mýtné brány snímáním registrační značky vozidla, podobně jako v Maďarsku. Poplatky za užití dálnic bude podle ministerstva dopravy možné zaplatit po internetu nebo na čerpacích stanicích.
Čerstvě schválený zákon také předpokládá, že pokud řidič nedokáže doložit ekologické vlastnosti svého vozidla, bude muset zaplatit nejvyšší sazbu poplatku. U ročního poplatku by to bylo 130 eur, u dvouměsíčního 30 eur a u desetidenního 15 eur. „Je tam celá řada pravidel, kde jde o to, že se tím například posílí i ekologická motivace mít novější auto s méně emisemi,“ řekl ve Studiu ČT24 publicista a odborník na Německo a EU Jaroslav Šonka.
Diskriminace občanů jiných států EU? Možná rozhodne Brusel
Zpoplatnění dálnic ve vládě kancléřky Angely Merkelové prosadila bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která měla dálniční mýtné pro cizince jako jeden ze svých hlavních volebních slibů. Pro zpoplatnění dálnic dnes hlasovalo 433 poslanců, proti jich bylo 128, což znamená, že přinejmenším jeden z vládních poslanců vystoupil proti zákonu.
Německá opozice už před hlasováním tvrdila, že způsob zpoplatnění dálnic odporuje právu Evropské unie, neboť je diskriminační vůči zahraničním řidičům. Ministr dopravy za CSU Alexander Dobrindt sice podobné výtky odmítl, podle poslance Die Linke (Levice) Herberta Behrense se ale dá očekávat, že se souladem zákona s unijním právem bude zabývat Evropská komise.
Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu:
„Výhrady k zavedení má Evropská komise a ostatní státy. Souhlasíme s jejich tvrzením, že zavedení známek se současným snížením daní pro Němce je nepřímou diskriminací zahraničních řidičů. Já bych tento zákon přirovnal k situaci při vstupu České republiky do Evropské unie, kdy jsme měli v hotelích dvojí ceny. Jedny pro zahraniční turisty a druhé pro naše domácí. Samozřejmě Evropská komise okamžitě reagovala a muselo se to zrušit.“
zdroj: uamk.cz
Opoziční Zelení po přijetí zákona vyzvali německého prezidenta Joachima Gaucka, aby normu vetoval. Dobrindt však vyjádřil přesvědčení, že hlava státu zákon podepíše a že zpoplatnění dálnic obstojí i v případném řízení u evropských institucí. Připomněl v této souvislosti, že zavedení mýtného na dálnicích doporučovala Německu v minulosti i Evropská komise.
Původně se mohly prodražit i příhraniční nákupy
Německo má na svém území 12 800 kilometrů dálnic a dosud patřilo mezi několik málo evropských zemí, kde se ještě za užívání dálnic neplatí. Dobrindt dnes uvedl, že zpoplatnění dálnic by mělo státu vynést zhruba 500 milionů eur (13,7 miliardy korun) ročně, které budou účelově vázány na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury.
„Všichni vědí, že by nebylo možné rozvíjet infrastrukturu, kdybychom neposílili její financování od uživatelů,“ řekl Dobrindt. Nynější zákon podle něj zajistí stabilitu rozpočtů určených k financování dopravní infrastruktury, které budou méně závislé na rozhodování o podobě státního rozpočtu.
Německý ministr dopravy loni přišel hned s několika návrhy na mýtné, z nichž jeden dokonce předpokládal zpoplatnění celé německé silniční sítě. Češi by tak museli platit i za kratší cesty za příhraničními nákupy. Po protestech mnoha obcí v pohraničí by se ale poplatky měly podle nově schváleného zákona odvádět pouze za jízdu po dálnicích.