V roce 2019 stály slevy v dopravě 5,78 miliardy korun, náklady rostou

V roce 2019 stály slevy jízdného pro studenty a důchodce 5,78 miliardy korun. Naposledy v prosinci dopravci za poskytnuté slevy dostali téměř 461 milionů korun, což je meziročně asi o 11 procent více.

Slevy fungují od září 2018, za prvních 12 měsíců za ně stát zaplatil 5,6 miliardy korun. Náklady se tak v posledních měsících zvyšují. Od začátku letošního roku začal stát uplatňovat na slevy limity.

Stát poskytuje pro žáky a studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě ve výši 75 procent.

Nejvíc kompenzací za rok 2019 dostal největší dopravce České dráhy, a to 2,58 miliardy korun. Následoval RegioJet s 389 miliony korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency se 183 miliony korun, následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD. Celkově dráhy dostaly od začátku platnosti slev 3,4 miliardy korun, druhý RegioJet 495 milionů korun.

Dosud nejvíce stát dopravcům vyplatil loni v září, kdy kompenzace za slevy vyšly na rekordních 578 milionů korun. Bylo to o 115 milionů více než za září 2018, které však bylo prvním měsícem fungování systému. Meziroční účet za slevy navíc rostl i v říjnu a naposledy v prosinci. Nejméně zatím slevy stály loni v červenci, kdy dopravci vyfakturovali 394 milionů korun.

Od 1. ledna letošního roku je na kompenzace stanoven strop. Ministerstvo dopravy nastavilo maximální limit, který dopravcům za jízdenky platí. Nově tak například za jízdenku na trase mezi Prahou a Ostravou dopravcům vyplácí maximálně 389 korun. Limit platí i v případech, kdy cena jízdenky bude například přes tisíc korun. Stát tak chce předejít případům, kdy někteří dopravci jízdenky prodávali za výrazně vyšší ceny, než je obvyklé.

Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě se vztahují pouze na vozy druhé třídy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...