Češi stále milují vanilkovou zmrzlinu, nové příchutě mají na trhu malý podíl

Točená nebo kopečková, nanuky, kornouty, polárkové dorty, sorbety, vaničky, kelímky,  jednotlivá balení, multipacky. Loňský rok byl rekordní a prodej zmrzliny stoupl o třetinu oproti předchozímu roku. A letos? Tradičně rozhodne teplé/studené počasí, ale pomoci může i nabídka netradičních chutí.

Češi mají stále rádi klasické příchutě, kde na příčce nejvyšší – u jednoporcové zmrzliny i u rodinných balení – se pravidelně umisťuje vanilka. Dalšími stálicemi  u jednoporcových zmrzlin jsou smetanová a čokoládová příchuť. V rodinných baleních je pak dvojkou čokoláda a trojkou vlašský oříšek. Na stále vyšší příčky se ale dere jahodová příchuť, která je již čtvrtá. A to především díky vyšším prodejům kornoutů, ukázal průzkum společnosti Nielsen. 

Podobně tento trend vidí i Potravinářská komora ČR, která sdružuje výrobce. „Z příchutí tradičně vedou vanilková a čokoládová,“ uvedla mluvčí komory Dana Večerová. 

Trendem jsou nyní smetanové zmrzliny, sdělila Zuzana Holá, mluvčí řetězce Lidl. Ten nabízí zmrzliny pod svými privátními značkami. 

Pokud jde o balení, tak hlavními vítězi jsou jednoporcové zmrzliny. Tvoří téměř polovinu z celoroční spotřeby. Zájem roste i o ostatní druhy, ale poptávka po tomto balení stoupla nejvíce. O osmnáct procent. A v této kategorii se pak nakupují především – z poloviny – nanuky.

To potvrzuje i tiskový mluvčí obchodního řetězce Penny Market Tomáš Kubík. „Pozorujeme, že naši zákazníci v posledních letech ve větší míře nakupují klasické nanuky. Naopak například v Německu preferují zákazníci zmrzliny ve vaničkách.“ Jak dodal, zájem o zmrzlinu během posledních let stabilně roste. Jedním z hlavních důvodů je celkově teplejší a déletrvající letní počasí.

Češi sní čtyři litry zmrzliny za rok

Podobně tento trend vidí i Potravinářská komora, která sdružuje výrobce. „Mění se typy balení. Rostou jednoporcová a rodinná balení v neprospěch dezertů a dortů,“ uvedla mluvčí komory Dana Večeřová. Dodala, že prodeje záleží na typu léta, ale obecně mírně klesá objem a stoupá finanční hodnota prodeje.  

Každý Čech sní zhruba čtyři litry zmrzliny ročně. To je asi dva litry pod evropským průměrem. Tento trend se příliš nemění.
Dana Večeřová
mluvčí Potravinářské komory

Mluvčí dodala, že Česká republika produkuje v podstatě domácí spotřebu zmrzlin, ale jako jiné státy i dováží, hlavně z Polska, Německa a Maďarska. Zároveň část vyváží, především na Slovensko. Tato situace zůstává v průběhu let víceméně stabilní.   

Na zmrzliny z pohledu nákupu domácností se pak podívala společnost pro výzkum trhu GfK.  „Zmrzlinu si každoročně dopřeje kolem devíti domácností z deseti, které uskuteční v průměru 15 nákupů těchto produktů ročně. Na každou domácnost tak připadá útrata za zmrzliny ve výši kolem 760 korun,“ uvedl konzultant GfK Tomáš Zíka. 

Většina peněz určených na celoroční spotřebu zmrzlin necháme v obchodech za značkové výrobky (tedy značky výrobců), na privátní značky (tedy značky obchodních řetězců) připadá více než třetina, dodal. 

I on potvrdil jako stálého favorita zmrzliny s vanilkovou příchutí, na dalších místech zmínil příchutě čokolády a jahody. „Za tyto tři jednodruhové příchutě zmrzliny utratíme ročně v průměru třetinu svých výdajů určených na zmrzliny,“ řekl Zíka. 

 Mimořádně brzký nástup letních teplot v dubnu a květnu minulého roku vytáhl poptávku do rekordních hodnot. Za meziročním dvouciferným nárůstem tržeb a spotřeby stál mimo příznivé počasí také zájem Čechů o dražší prémiové značky, uvádí zpráva Nielsenu. 

Z jeho maloobchodního auditu vyplynulo, že se za období duben 2018 až březen 2019 prodalo 41 milionů litrů zmrzliny, což byl nárůst jedenáct procent. Tržby stouply ještě dynamičtěji, o 22 procent na čtyři miliardy korun. 

„Tahouny byla nejen vyšší spotřeba, ale i zvýšení průměrné ceny o devět procent na 98 korun za litr zmrzliny. Za tímto nárůstem stojí také skutečnost, že čeští spotřebitelé si více dopřávali dražší prémiové značky,“ uvedla Maria Hukelová za Nielsen.  Výběr tak připadal na dražší nanuky či rodinná balení zmrzlin.

Rovněž v Lidlu pozorují příklon k dražším zmrzlinám. „Zákazníci si rádi připlatí za kvalitu,“ dodala Holá. 

Cena zmrzliny míří stále výš

Česká statistika sleduje cenu polárkového dortu a cenu ovocné zmrzliny průmyslově vyráběné. U dortu jsou cenové výkyvy za posledních osm let minimální (interval od 34,30 do 36,40 koruny za litr). Naopak cena zmrzliny stoupla ze 185,40 na 211,80 koruny, tedy o čtrnáct procent. 

Vývoj ceny polárkového dortu (2012 až 2019, vždy za duben, v Kč za litr)
Zdroj: ČSÚ
Vývoj ceny průmyslově vyráběné ovocné zmrzliny (2012 až 2019, vždy za duben, v Kč za litr)
Zdroj: ČSÚ

Prodej zmrzliny je samozřejmě výrazně ovlivněn vývojem počasí, na tom panuje všeobecná shoda. „Je ale nutné rozlišovat mezi kopečkovou a točenou,“ zdůrazňuje vedoucí pekařské a cukrářské výroby Globusu Pavel Meduna. Kopečkovou zmrzlinu nabízí řetězec celoročně a používá ji i pro přípravu pohárů a různých druhů kávy. Točená zmrzlina je pak výrazně sezonní záležitost a typickým symbolem léta a teplých dnů (květen až září). 

Meduna zároveň dodává, že „stálicemi u českých zákazníků jsou vanilková, jahodová, čokoládová.“ Letos chce však zákazníkům nabídnout u točené zmrzliny i netradiční chutě, jako je levandulovo-borůvková nebo červený grep. 

Holá z Lidlu uvádí, že se nabídka nejen rozšiřuje, ale také se vylepšuje složení. Zmiňuje pak příklad jedné zmrzliny, kde bylo odstraněno vanilinové aroma a přidáno více smetany. 

Večeřová za Potravinářskou komoru poznamenává, že se objevují nejrůznější nové příchutě, ale vždy jde jen o speciality s nepatrným podílem na trhu.

Když zasahuje inspekce

A jsme u kvality, která se u potravin zmiňuje, prozkoumává a přetřásá stále více. Na nebalené zmrzliny (točenou a kopečkovou) dohlíží hygienické stanice a od roku 2015 také Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI).

Její poslední dostupná zpráva za rok 2017 uvádí, že u zmrzlin a mražených krémů bylo 27 procent nevyhovujících šarží. Z pohledu mikrobiologických požadavků bylo zkontrolováno 151 vzorků, 29 z nich nevyhovělo požadavkům na jakost.

Inspekce také uvedla, že legislativní požadavky pro prodej točené a kopečkové zmrzliny jsou zcela totožné. Stejně tak není v legislativě rozdíl mezi prodejem uvnitř provozoven a prodejem venku.

Bez barviv, ale falšované

V roce 2015, který byl prvním rokem, kdy SZPI „mohla“ na zmrzlinu, proběhla rozsáhlá specializovaná kontrola. V letních měsích toho roku inspektoři prověřovali kvalitu a bezpečnost kopečkové a točené zmrzliny a ovocných sorbetů. Prověřili celkem 89 cukráren a provozů rychlého občerstvení. U 41 provozoven kontrola potvrdila porušení právních předpisů (46 %). To se týkalo nedodržení hygienických a mikrobiologických požadavků, falšování a označování alergenů.

U celkem 83 provozoven inspektoři prověřili hygienickou praxi a pochybení zjistili ve 21 případech (25 %). Mezi jinými se jednalo o nevyhovující stav výrobních zařízení, nezajištěný přívod teplé vody, chybějící opatření proti pronikání škůdců apod.

Ilustrační foto
Zdroj: ISIFA/Camera Press/Lee Malan

Částečné nahrazení mléčného tuku tukem rostlinným u zmrzlin označených jako mléčná, jogurtová, smetanová – tedy falšování – analýza ukázala u 10 ze 14 testovaných vzorků. Mléčný tuk zde byl nahrazen až z 89 %. Provozovatelé naopak splnili požadavky na obsah kakaa u zmrzlin označených jako čokoládová nebo kakaová.

Ze 40 odebraných vzorků zmrzlin nevyhovělo 6 vzorků (15 %) pro nadlimitní přítomnost enterobakterií, které ukazuje na nezvládnutí hygieny výrobního procesu. V těchto provozovnách SZPI uložila dočasný zákaz výroby zmrzliny, nařídila sanitaci a revizi výrobního procesu (například kontrola dodržování pasterizační teploty, dodržování lhůty pro prodej). Analýza naopak potvrdila u 30 odebraných vzorků, že byla dodržena bezpečnostní kritéria u listerie a salmonely.

Dobrou zprávou pro spotřebitele bylo, že u žádného ze 40 odebraných vzorků se nepotvrdila přítomnost nepovolených barviv nebo překročení maximálního přípustného množství.

Údaje z případných pozdějších kontrol zmrzliny inspekce nesdělila. 

Nejvíce zmrzliny prodávají supermarkety

Kam tedy na dobrou zmrzlinu? Chutě jsou různé a na internetu lze nalézt nejrůznější rádce a zaručené tipy. Stejně tak lze zmínit diskuse o tom, kdo v žádném případě nepoužívá práškovou směs, kterou rozmíchává s vodou, ale naopak vyrábí z mléka, používá smetanu, u ovocných druhů pak ovoce, žádná umělá barviva. 

„Suchá“ statistika Nielsenu uvádí, že nejdůležitějším prodejním kanálem pro zmrzliny jsou supermarkety, na něž v roce 2018 připadala téměř polovina tržeb (47 %). Jejich pozice navíc stále roste. Čtvrtinu celkových výdajů za zmrzlinu pokrývají hypermarkety a zbylých 27 procent tržeb nejmenší obchody do 50 metrů čtverečních. Právě nejmenší prodejny však těží z toho, že nákup zmrzliny patří do impulzní (rozhodnutí na místě prodeje) kategorie. U jednoporcových zmrzlin (nanuky, kornouty…) tak na ně případá téměř 30 procent  z tržeb. U rodinných balení je to naopak jen sedm procent, protože zde dominují větší prodejny. 

Ve výrobě vedou Němci, ve spotřebě Norové

Trojku největších evropských producentů tvořily v roce 2017 Německo (517 milionů litrů), Itálie (511 milionů) a Francie (466 milionů). Informoval o tom evropský statistický úřad Eurostat. Česká republika byla podle toho zdroje na 11. místě (44,1 milionu litrů).

Hodnota světového trhu se zmrzlinou činila ve stejném roce 57 miliard dolarů, uvedl server Statista. Ten odhadl, že v roce 2024 by to mohlo být již 75 miliard dolarů. Tedy růst o více než třicet procent. Celosvětovým lídrem na zmrzlinovém trhu je společnost Unilever, která působí i v Česku. 

Zatímco v dávných dobách se zmrzlina podávala jen v nejvyšších, urozených kruzích, nyní jde o naprosto lidovou potravinu. Největšími jedlíky zmrzliny byli v roce 2016 Norové, kteří spotřebovali 9,8 litru na hlavu. Uvedla to zpráva společnosti Mintel. Na dalších místech se umístili Australané (9,4) a Švédové (8,9). V Česku je to podle Potravinářské komory přibližně čtyři litry na hlavu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Od ledna stoupnou živnostníkům odvody, vzrostou i daně z tabáku a alkoholu

Daňové změny a úprava odvodů od ledna dopadnou hlavně na živnostníky. Minimální sociální odvody se jim mají dočasně zvýšit o 960 korun a zdravotní o zhruba 160 korun měsíčně. Důvodem je především úsporný balíček, který v minulém volebním období prosadil kabinet Petra Fialy (ODS). Koalice ANO, SPD a Motoristů chce růst poslaneckým návrhem zpomalit se zpětnou platností. Od ledna platí také změny u paušální daně a vzroste i spotřební daň na tabák a alkohol.
před 9 hhodinami

Rusko prodloužilo zákaz vývozu benzinu do konce února

Ruská vláda prodloužila dočasný zákaz exportu benzinu do 28. února 2026 pro všechny vývozce včetně části výrobců. Moskva zároveň do konce února prodloužila zákaz vývozu nafty a námořního paliva. Zákaz se však nevztahuje na přímé výrobce ropných produktů, informovala v sobotu ruská státní agentura Interfax s odvoláním na tiskovou službu vlády.
před 16 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
26. 12. 2025

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
26. 12. 2025

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
25. 12. 2025

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
25. 12. 2025

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025
Načítání...