Nová pravidla EIA mohou ochromit výstavbu silnic, varují firmy

Praha – Koaliční vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) řeší jedno zásadní dilema. Na jedné straně chce zachránit 100 miliard korun z Bruselu. To si ale vyžádá schválení zákona, který podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) prakticky zastaví výstavbu silnic v tuzemsku. Obsahuje totiž nová pravidla pro posuzování vlivu staveb na životní prostředí, která by mohla výrazně zkomplikovat přípravu projektů.

Evropská komise po Česku žádá, aby do zákona správně zaneslo podmínky pro posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Pokud vláda změnu legislativy do příštího roku neprosadí, pošle Brusel místo miliardových dotací pokuty. Studie označované zkratkou EIA (Environmental Impact Assessment) ovšem mohou podle zástupců českého průmyslu prodloužit přípravu staveb i o několik let. Schematický náčrt nového postupu vystrašil nejen stavebníky, ale i ministra dopravy.

„Tak, jak je to navržené, se výstavba dopravní infrastruktury v České republice v podstatě zastaví,“ varoval Antonín Prachař (ANO). V kterékoli fázi se totiž celý proces může vrátit zase na začátek. Stačí k tomu, aby administrativní řízení napadla organizace existující alespoň tři roky či sdružení lidí, které posbírá minimálně 200 podpisů. Stavba tak může na povolení čekat roky, aniž by dělníci vzali lopatu do ruky.

Co všechno zahrnuje EIA?
Zdroj: ČT24

Podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví je v ohrožení dokončení pražského okruhu, stavba rychlostních silnic R35 a R52, pokračování dálnic D3 a D11 a nakonec i rekonstrukce samotné D1. „Tato novela by měla platit zejména pro rok 2015, možná pro rok 2016. My bychom rádi během roku 2015 prosadili komplexně novou legislativu,“ mírní jejich obavy premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

„Já bych ty obavy v této chvíli neviděl jako zásadní. Jak řekl pan premiér, je to jen záplata, já doufám, že bude platit jenom jeden rok,“ přidal se k němu šéf resortu životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Ohrožené dopravní stavby
Zdroj: ČT24

Než kabinet připraví rozsáhlou novelu, budou platit provizorní pravidla. Podle nich se budou muset řídit i české průmyslové podniky, které rovněž neskrývají obavy. Zahraniční zkušenosti však ukazují, že černé scénáře nejsou na místě. „Vede to ke zpomalení, k drobnému prodražení, ale v žádném případě to nevede ke kolapsu trhu,“ argumentuje vedoucí advokát PwC Legal Otakar Martinec.

„Tou zásadní a největší změnou bude závaznost výstupů z procesu EIA. Dnes jsou výstupy pouze doporučující, to znamená, že v dalších navazujících řízeních se jimi nemusí dotčené orgány řídit. (…) Samotná závaznost ale proces neprodlouží. Proces může prodloužit odvolání ze strany dotčených organizací,“ říká vedoucí advokát PwC Legal Otakar Martinec.

V případě, že Česko neuvede pravidla EIA do souladu s tuzemskými zákony včas, přijde o 100 miliard evropských dotací, dostane pokutu 50 milionů a čtvrt milionu bude platit za každý den, dokud předpisy nesladí.