Vrchní soud v Praze zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Českých Budějovicích, který v lednu zamítl reorganizaci společnosti Heavy Machinery Services (HMS). Vagonka v Lounech, jež se dříve jmenovala Legios, dluží věřitelům téměř 3,3 miliardy korun a od roku 2014 je v úpadku. Českobudějovický soud bude muset případ znovu projednat, vyplývá z usnesení vrchního soudu. Zástupci HMS verdikt uvítali, krajský soud podle nich bránil věřitelům ve vyjádření názoru na případnou reorganizaci společnosti.
Vrchní soud zrušil verdikt o zamítnutí reorganizace vagonky HMS
„Vrchní soud v Praze potvrdil pochybnosti o procesním postupu krajského soudu a ukončil nepřijatelný stav, kdy byla v rámci insolvenčního řízení krajským soudem opakovaně poškozována práva věřitelů i společnosti HMS. Firma nadále pokračuje v úsilí o prosazení reorganizačního plánu,“ uvedla firma v prohlášení. HMS dál považuje reorganizaci za nejrozumnější a nejméně rizikové řešení, nejvýhodnější pro věřitele i zaměstnance.
Krajský soud v Českých Budějovicích zamítnutí reorganizace zdůvodnil tím, že jednání HMS od podání návrhu na povolení reorganizace vzbuzovalo pochybnosti o poctivosti skutečných úmyslů.
Řídicí struktura firmy se podle zrušeného rozhodnutí krajského soudu prolíná s vedením firmy Legios Loco a fungování obou firem je úzce spjaté – Legios Loco pronajímá výrobní areál a dodává HMS pracovní sílu, veškerý obchod jde přes Legios Loco, upozorňoval krajský soud ve zrušeném rozhodnutí.
Společnost HMS tvrdí, že insolvenční soudce Zdeněk Strnad se snaží všemi prostředky, podle ní zřejmě i nezákonnými, zabránit věřitelům, aby vyjádřili svůj názor na případnou reorganizaci firmy. O osudu firmy v insolvenci musí rozhodnout věřitelé, hájí se společnost.
„Vrchní soud v Praze označil rozhodnutí soudce Zdeňka Strnada nepovolit reorganizaci za nepřezkoumatelné a beze zbytku jej zrušil. Současně dal za pravdu kritice, že soudce Strnad od svého vstupu do případu v listopadu 2016 nesvolal přes opakované žádosti HMS a dalších účastníků řízení schůzi věřitelů, a nedal tak více než 300 věřitelům možnost vyjádřit se k průběhu insolvenčního řízení,“ uvedla společnost.
Firma Legios Loco patří podle údajů v Obchodním rejstříku kyperské firmě Kirosium Limited. HMS patří britské firmě CDM Engineering. Vagonka se do problémů dostala na podzim 2013, kdy na ni podala návrh na insolvenci slovenská Všeobecná úvěrová banka (VÚB) kvůli původně více než dvousetmilionové pohledávce.
Společnost se během půl roku několikrát přejmenovala a na jaře 2014 soud vyhlásil její úpadek. Celkové pohledávky za 3,285 miliardy korun přihlásilo 322 věřitelů. V červenci 2014 soud povolil reorganizaci na návrh HMS, příslušný návrh byl ale předložen až v únoru 2015.
VÚB usilovala o to, aby soud reorganizaci podniku nahradil konkurzem. V dubnu 2017 banka informovala o tom, že už není věřitelem HMS, pohledávku postoupila švýcarské firmě Mitteleuropa Kredit & Immobilien AG.
Banka tvrdila, že je insolvenční proces zmanipulovaný
Banka tvrdila, že insolvenční proces je zmanipulovaný tím, že jej ovládli věřitelé s fiktivními pohledávkami s vazbou na podnikatele Františka Savova, který je podle některých médií majitelem vagonky. Savov ale již v minulosti sdělil, že žádné majetkové vazby na Heavy Machinery Services nemá a nikdy neměl. Podnikatel je obviněn v kauze rozsáhlých daňových podvodů a žije v Londýně.
Insolvenčním správcem Heavy Machinery Services byl v minulosti Ivo Hala, který je stíhaný v souvislosti s reorganizací Via Chem Group. Soud Halu v dubnu 2015 z funkce odvolal a insolvenční správkyní ustanovil Petru Hýskovou.
Server Česká justice v lednu informoval, že Hýsková přišla o povolení vykonávat funkci insolvenčního správce. Podle údajů veřejně přístupných v insolvenčním rejstříku ale Hýsková dál v případu působí jako insolvenční správkyně, v únoru totiž vykonala zvláštní zkoušku nutnou pro prodloužení doby trvání povolení.