Ojetiny na úvěr za pět let zdražily skoro o polovinu. Od levných vozů odrazují zájemce nároky na údržbu

Průměrná cena ojetých vozů pořizovaných na úvěr se za posledních pět let zvýšila o 43 procent na téměř 266 tisíc korun. Podobným tempem rostla výše splátky a akontace. Vyplývá to z údajů největší tuzemské prodejní sítě ojetin AAA Auto.

Na Slovensku je podle firmy trend podobný, za stejné období vzrostla cena pořízené ojetiny v přepočtu ze 175 na 240 tisíc korun. „Důvodem je zvyšující se životní úroveň v obou zemích, ale také ekonomický kalkul. Lidé si raději pořídí automobil, na který by bez úvěru neměli, aby ušetřili na provozu a opravách,“ uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

S pořizovací cenou vozu roste průměrná výše úvěru na jeho koupi. V roce 2014 si zákazníci půjčovali v průměru 130 128 korun na českém a 5042 eur na slovenském trhu a do konce února letošního roku částky vzrostly na 196 376 korun, respektive 7260 eur.

Výše akontace, tedy část pořizovací ceny placené přímo kupujícím, ve sledovaném období vzrostla téměř o polovinu. Procentuální podíl akontace na ceně vozu ovšem mírně klesá, přibližně ze 30 procent na obou trzích v roce 2014 na shodně 26 procent na začátku letošního roku.

Roste podíl aut pořízených na protiúčet

Podíl aut prodávaných na úvěr klesl ze 43, respektive 52 procent na českém nebo slovenském trhu před pěti lety na 39 a 45 procent. Průměrná doba financování je pět a půl roku u starších ojetých aut a šest let u zánovních. Naproti tomu mírně roste podíl vozů pořízených na protiúčet, který je nyní 30 procent mezi zákazníky v Česku a 27 procent na Slovensku.

Český trh ojetých vozidel loni podle společnosti Cebia meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc aut. Z toho necelá čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí. Prodej nových osobních aut na českém trhu loni klesl o 3,7 procenta na 261 437 vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...