Dvousetnásobná koncentrace rakovinotvorných látek. Odstraněný filtr pevných částic auta škodí i řidičům

3 minuty
Události ČT: Škodliviny kvůli autům bez filtru pevných částic
Zdroj: ČT24

V Česku podle odhadů odborníků jezdí až milion aut s naftovým pohonem, která mají vadný filtr pevných částic, nebo jim dokonce úplně chybí. Kvůli tomu tyto vozy vypouštějí do vzduchu velké množství rakovinotvorných látek. Vysoké hodnoty, kterým se nevyhnou ani lidé v autě, ukázal test Škody Auto, ČVUT a Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze.

Řada řidičů si filtr pevných částic při problémech nechá takzvaně vykuchat, což znamená, že odstraní vnitřní filtrační vložku. Majitelé aut totiž nechtějí utrácet za nový filtr a potřebují s vozem jezdit. Pak ale zamořují nejen ovzduší, ale škodí i sami sobě.

„Vykuchaný“ filtr pevných částic
Zdroj: ČT24

V univerzitním testu se zjišťovaly hodnoty škodlivin v různých prostředích. První test byl situovaný do malé povrchové garáže. „Stačí nastartovat auto a množství výfukových plynů je nemalé a vlivem proudění vzduchu se rozšíří po garáži,“ přiblížil Martin Pechout z Technické fakulty České zemědělské univerzity. A také do interiéru vozidla. Přesné hodnoty karcinogenních látek zjišťují pomocí měřicího zařízení, které přes sondu nasaje vzduch.

Uvnitř auta po nastartování ukazuje přístroj až čtyřicetinásobně víc škodlivých látek, než jsou hodnoty naměřené na nejfrekventovanějších pražských křižovatkách. „Pokud vyjdete a není vyvětráno, protože je třeba zima, tak vám to tam zůstane dlouhé minuty,“ upozornil Pechout.

Částice, které nejsou vidět, škodí nejvíce

Druhý test se odehrával v podzemní garáži. „Když s vozidlem vycouváváte, tak vás vyprodukované emise doženou,“ popisuje vedoucí katedry vozidel a pozemní dopravy na stejné fakultě Martin Kotek.

Po nastartování auta a couvání se zelená linka měřicího přístroje během chvíle mění v červenou. Pechout poznamenal, že koncentrace částic jsou podobné jako v prvním testu, opět výrazně větší než na pražských křižovatkách.

Další klíčový moment je se zastavením u výjezdní brány, kdy výfukové plyny zase dohánějí vozidlo a trochu ho předhánějí. Vojtíšek Michal z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT podotýká, že se dýchají nanočástice, které okem nejsou vidět. „Ty částice, co jsou tak malé a nejsou vidět, jsou ty, které vám škodí nejvíc,“ přiblížil.

Oba testy ukázaly, že pokud má vůz odstraněný filtr pevných částic, je posádka vystavena koncentraci rakovinotvorných látek zhruba dvousetkrát vyšší než ve srovnání s běžným městským vzduchem. Řidičům, kteří na silnice vyrážejí s takto upraveným autem, hrozí pokuta až 50 tisíc korun. Problém ale je, že při běžné kontrole se závada téměř nedá odhalit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...