Americký prezident Donald Trump zvažuje zavedení nových cel na dovoz aut ze zemí Evropské unie. Od ministerstva obchodu si už nechal vypracovat posudek, zda vozy z Evropy ohrožují americkou bezpečnost. Na rozhodnutí má tři měsíce. Podle odborníků, kteří byli hosty pořadu 90' ČT24, by přímý vliv na Česko byl spíše malý. Hůř však z toho vychází německý trh.
Přímý dopad Trumpových cel na auta by v Česku byl podle odborníků malý, ale Německo může čelit recesi
Automobilový průmysl je dlouhodobě nejvýznamnějším odvětvím tuzemského hospodářství, na hrubém domácím produktu se podílí necelou desetinou. Na export jde 93 procent výroby, nejčastěji se jedná o Německo, a to 27 procent. Téměř po šesti a půl procentu pak odebírají Španělsko, Velká Británie a Francie. Mimo Evropu se nejvíce aut vyváží do Turecka a Izraele.
Spojené státy tak pro tuzemský automobilový export nemají takový význam. Když si loni dělali v Deloitte kvůli clům propočty, tak 25procentní přirážka na auta by podle jejich ekonoma Václava Franče měla na Česko v podstatě nulový přímý dopad.
„Do USA hotová vozidla nevyvážíme, přesto trh není nezajímavý, mezi největší export tam typicky patří pneumatiky, části spalovacích motorů, brzdy,“ poznamenal výkonný ředitel sdružení AutoSAP Zdeněk Petzl.
Nejpostiženější ekonomikou EU by podle Franče bylo Německo. „Vychází nám, že by německá ekonomika přišla zhruba o 0,6 procenta HDP,“ uvedl.
- Spojené státy jsou pro Německo největším obchodním partnerem, loni poslalo za oceán zboží celkem za 118 miliard dolarů. Vůbec největší položku tvořila auta a automobilové díly – okolo 32 miliard dolarů. Naproti tomu Spojené státy vyvážejí do Německa zboží v hodnotě 53 miliard dolarů.
Mercedes, Volkswagen, BMW a Audi se nachází v první dvacítce nejprodávanějších značek ve Spojených státech. Podle šéfredaktora serveru Automakers Ericha Handla jsou USA zásadní trh pro prémiové značky. „Pro Mercedes a BMW je USA druhý nejdůležitější trh po Německu,“ přiblížil.
„Německo se potácí na hraně recese. Pokud by tento rok byly zavedeny cla a muselo by odepsat 0,6 procenta HDP, tak by to mohlo znamenat pád do recese,“ doplnil Franče.
Jedna z mnoha hrozeb
Efekt na Česko tak může být nepřímý. „Volkswagen přijde o 20 miliard eur ročně na amerických obchodech a pak bude méně peněz na investice,“ uvažuje Handl. „A pak je otázka odvetných opatření Evropy, ta by dopadla především na české dodavatele,“ doplnil.
Možná automobilová cla je navíc podle Petzla třeba brát v kontextu všech dalších komplikací, jako je nejistota kolem brexitu, narůstající regulatorní prostředí v oblasti emisí CO2 nebo kolísání na všech významných trzích, což může zpomalit ekonomiku.
Podle Petzla zároveň není možné kalkulovat s tím, že by výpadek na americkém trhu vykompenzovaly automobilky jinde. „Obchodní cla vstoupí v platnost v podstatě ze dne na den a autoprůmysl se nebude moci tak rychle přizpůsobit,“ řekl s tím, že výrobní řetězec je nepružný.