Bývalého šéfa Českých drah Krtka nahradí v představenstvu Dvořák ze sekce rozvoje

Dozorčí rada Českých drah zvolila do představenstva společnosti dosavadního ředitele odboru koncepce a rozvoje dopravy Radka Dvořáka. Zaplní tak neplánovaně uvolněné místo, které vzniklo, když Pavel Krtek po svém odvolání z funkce předsedy odmítl pozici místopředsedy. Dvořák bude mít na starosti úsek ekonomiky a informatiky.

Dozorčí rada minulý týden provedla výrazné personální změny ve vedení Českých drah. Jednak odvolala z pětičlenného představenstva Martina Bělčíka a Ludvíka Urbana, zároveň z funkce předsedy představenstva sesadila Pavla Krtka. Na jeho pozici stanul Miroslav Kupec.

Krtek mohl zůstat jako místopředseda, funkci však v pátek odmítl. V představenstvu tak de facto zůstali jenom dva lidé (vedle Kupce ještě Michal Štěpán) a nebylo usnášeníschopné. 

Dozorčí rada proto musela vybrat třetího člověka. Zvolen byl Radek Dvořák, který v podniku působí 11 let. Dosud měl na starosti obchodní a investiční strategii osobní dopravy, přípravu a obhajobu obchodního modelu ratingové agentuře a investorům při refinancování, provozně ekonomické analýzy a návrhy optimalizace osobní dopravy, rozvoj mezinárodní spolupráce a odbornou komunikaci vůči EU.

Ministr dopravy starému vedení vyčítal pomalou liberalizaci dopravy

Zbývající dva členy představenstva by měla rada dosadit na základě výběrového řízení. Noví členové by měli být známi v listopadu. Soutěže se budou moci zúčastnit i odvolaní členové. Podle serveru Lidovky.cz je však jmenování Dvořáka dočasné a nové tři členy má vyhledat personální společnost Constellation doporučená ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).

Právě Ťok inicioval změny v managementu. Předchozímu vedení podniku vyčítal především pomalou liberalizaci veřejné dopravy na železnici. Změnám v představenstvu předcházela obměna dozorčí rady, kde Ťok prostřednictvím řídícího výboru odvolal pět z devíti členů. Do jejího čela dosadil exministra Petra Moose.

Skupina Českých drah zaměstnává zhruba 23 400 lidí. Firmě v prvním pololetí klesl zisk na 262 milionů korun, což je meziročně o 275 milionů méně. Tržby skupiny se ale meziročně zvýšily zhruba o 618 milionů na 17,35 miliardy korun. V příštím roce dráhy čeká refinancování dluhů ve výši 300 milionů eur.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...