Výpadek karet Visa postihl přes pět milionů transakcí. Polovina se týkala Británie, problémy byly i v Česku

Při nedávném výpadku platebního systému karet Visa selhalo 5,2 milionu transakcí, z toho 2,4 milionu v Británii a 2,8 milionu v dalších zemích Evropy. Informoval o tom server listu The Guardian. Potíže zaznamenali také lidé v Česku.

Problém, při němž lidé uvázli na benzinových stanicích nebo v supermarketech, trval přesně od pátku 1. června 15:35 do soboty 2. června 13:45. V některých okamžicích neprošlo systémem na 35 procent všech transakcí, většinou se však výpadek týkal jen asi sedmi procent.

Navzdory selhání informačních technologií byla většina transakcí zpracována, i když někteří držitelé karet je museli několikrát opakovat.

„Narušení našich procesů, které má vliv na spotřebitele, je nepřijatelné kdykoli, natož během rušného pátečního odpoledne.“

Charlotte Hoggová

generální ředitelka Visa Europe

„Výpadek byl způsoben selháním přepínače v jednom z datových center společnosti Visa,“ uvedla generální ředitelka Visa Europe Charlotte Hoggová. Trvalo téměř pět hodin, než firma plně deaktivovala systém, který způsobil selhání v datovém centru. Několik dalších hodin si podle ní pak vyžádalo správné nastavení systému.

Visa má podobně jako jiné velké nadnárodní společnosti záložní datová centra navržená k tomu, aby zastoupila hlavní systém při poruše, avšak v tomto případě pojistka selhala.

Kvůli situaci se omluvil i generální ředitel celé společnosti. „Naším cílem je, aby při všech platbách karty Visa spolehlivě fungovaly nepřetržitě 24 hodin a každý z 365 dnů v roce. Tohoto cíle jsme nedosáhli,“ připustil Alfred Kelly.

Obchodníkům a zákazníkům, kteří utrpěli ztráty, firma slíbila náhradu.