Auta vyrobená od dubna zavolají při nehodě sama pomoc. Nahlásí i počet lidí ve voze

Systém automatického tísňového volání eCall začne od 1. dubna fungovat v ostrém provozu. Od tohoto data budou mít výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních aut a nákladních vozidel do 3,5 tuny schválených pro evropský trh. Oznámilo to ministerstvo dopravy.

Systém vznikl kvůli zrychlení doby mezi ohlášením nehody a příjezdem záchranných složek. Následky nehody tím lze výrazně eliminovat. Ve vozidle je proto nainstalovaná jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem.

Stisknutím tlačítka SOS, nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání a k tomu volá na číslo 112. Zpráva se na operační středisko dostane za 15 sekund od vystřelení airbagů. Vedle přesné polohy se operátoři dozvědí i značku auta a podle zapnutých pásů i počet lidí ve vozidle.

Posádka už následně komunikuje s operačním důstojníkem, který posoudí danou situaci a vyšle podle potřeby záchranné složky. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění, a vyšle na místo pomoc.

O životě rozhoduje každá minuta

„Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl,“ uvedl pověřený ředitel oddělení Besip Tomáš Neřold. „Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody.“

Některé automobilky zařízení dva roky nabízely dobrovolně. Od dubna to bude u nových vozů povinnost. V Česku je ale průměrné stáří aut kolem patnácti let, systém tak bude ještě řadu let okrajovou záležitostí. Čeští záchranáři už nicméně eCall naplno spustili a odbavili i první reálné případy. 

U zrodu projektu stálo ministerstvo dopravy, které v rámci EU iniciovalo i zapojení složek záchranného systému. „Kdyby se podařilo zachránit jeden lidský život, tak je to úspěšný projekt. Věříme ale, že počet bude daleko větší,“ řekl už dříve ředitel ministerského odboru inteligentních dopravních systémů Václav Kobera.