Česko utužuje obchodní vztahy s Indií. Nyní tam prodává hlavně auta a kola pro vlaky

Události: Obchodování Česka s Indií (zdroj: ČT24)

Indie patří mezi prioritní země z hlediska exportu Česka a ministr obchodu a průmyslu v demisi Tomáš Hüner (nestr. za ANO) se to snažil tento týden potvrdit. Se zhruba dvacítkou podnikatelů Indii navštívil, účastnil se zahájení mezinárodního strojírenského veletrhu International Engineering Sourcing Show 2018 a jednal s ministry tamní vlády.

Podle zprávy ministerstva tato podnikatelská mise mimo jiné podpořila podnikatelské záměry vlajkových lodí českého průmyslu v Indii, tedy společností Škoda Auto a GHH Bonatrans. „Obě jsou zosobněním úspěchu a příkladem pro ostatní. Velmi mne zároveň těší, že obě přispívají k budování dobrého jména České republiky v Indii,“ řekl Hüner.

První vozy Škoda vyrobili v Indii v roce 2001. Letos jich plánují skoro sedm tisíc. Jednotlivé autodíly putují do indického Aurangabadu z mateřské továrny v Mladé Boleslavi déle než měsíc. Montážní linky tam obsluhuje asi 700 zaměstnanců. Na trh dodávají hned čtyři modely: Octavii, Superb, Kodiaq a Rapid. Vedle toho dělají i další vozy z koncernu Volkswagen.

Montovat auta přímo v Indii je pro firmu výhodnější než je dodávat už hotová. Hospodářská politika země se navíc řídí heslem „Make in India“ a stojí o ty investory, kteří místním nabídnou pracovní místa.

  • Rok       Dovoz       Vývoz    Bilance
  • 2012      381,7         231,4       -150,3
  • 2013      352,3         237,3       -115,1
  • 2014      346,6         239,2       -107,5
  • 2015     353,5          239,9       -113,6
  • 2016     322,4           236,6       -85,8 
  • Zdroj: Zastupitelský úřad ČR v Dillí, BusinessInfo.cz

Indická ekonomika je už několik let v řadě na vzestupu. Jen loni vyrostla zhruba o sedm procent. Dostat se na trh s více než miliardou zákazníků firmy láká, a to nejen ty české. Právě pro ně by ale země mohla být alternativou k Evropské unii, na které je podle Hünera Česko ekonomicky závislé až příliš. 

Najít partnera pro podnikání se už podařilo Bonatransu. Kola a nápravy pro vlaky tam vyrábí z českých polotovarů už dva roky. 

Provoz indického závodu společnosti Bonatrans
Zdroj: ČT24

„Naši největší zákazníci jsou Indické železnice a výrobci Metroprojektu v Indii,“ uvedl ředitel Bonatransu Indie Marek Jaroš. 

V budoucnu se podle českého patentu začne v Indii vyrábět nanobarva. Další firma si během podnikatelské mise dojednala stavbu rafinerie.

Význam Indie zdůraznil na loňském strojírenském veletrhu v Brně také prezident Miloš Zeman. „V minulosti jsme se soustředili především na rozvoj ekonomických vztahů s Čínou a bylo to úspěšné. Nyní je čas přejít k dalšímu partnerovi a tím je Indie,“ řekl v říjnu.  

Na indický trh se dere Francie

O tom, že indický trh je atraktivní, svědčí aktuální zájem Francouzů. Během sobotní návštěvy prezidenta Emmanuela Macrona v Indii uzavřely firmy smlouvy v hodnotě 13 miliard eur (téměř 331 miliard korun). Kancelář prezidenta také sdělila, že Francie bude v Indii investovat asi 200 milionů eur.

Dohodu o výstavbě šesti jaderných reaktorů nové generace v západoindickém Džajtápuru uzavřely francouzská EDF a indická společnost NPCIL. Jednání o tomto projektu trvají v Indii už roky. Podle agentury Reuters však není zřejmé, zda firmy uzavřely předběžnou dohodu, nebo pevný kontrakt.

Uspěla také francouzská firma Safran, která bude dodávat motory indické firmě SpiceJet, a Suez, jenž bude modernizovat vodovodní systém v jižní Indii. Smlouvu o spolupráci uzavřely i plynárenské firmy Air Liquide a Sterlite.