Německý soud odložil rozhodnutí o zákazu vjezdu naftových aut do center měst na úterý

Německý nejvyšší správní soud v Lipsku odložil rozhodnutí, jestli je možné kvůli znečištění vzduchu ve Stuttgartu a Düsseldorfu zakázat jízdu dieselovým vozům. Rozsudek, který má vynést v úterý, může ale zabránit jejich vjezdu i do některých dalších německých měst a může vést k dalšímu propadu prodeje naftových aut i přesunu těch starších ze spolkové republiky do východních zemí Evropské unie, tedy i do Česka. Verdikt soudu byl původně očekáván ve čtvrtek.

Spolkový správní soud projednává dva případy, v nichž soudy nižší instance Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku nařídily, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

Pokud soudci v Lipsku verdikty nižších instancí potvrdí, mohly by se zákazy jízdy dieselů podle organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe dotknout i dalších německých měst.

„Právní důsledek by byl ten, že města už nebudou moci říkat: ,Je nám to líto, dieselová auta ale nemůžeme omezit,‘“ vysvětlil již dříve právník Deutsche Umwelthilfe Remo Klinger. „Mohla by potom říci: ,Nejvíce znečištěná města jsou pro starší dieselová auta nebo auta bez nového katalyzátoru nepřístupná,‘“ řekl.

Netýkalo by se to ale údajně všech zhruba 70 německých měst, která překračují maximální povolené koncentrace oxidu dusičitého. Ve většině totiž dochází jen k mírnému překročení, a tak by se opatření mohla týkat například zavedení lepších autobusů. „Ale řekl bych, že tak ve 40 městech ostatní opatření nebudou stačit, tam budou skutečně potřeba dopravní omezení pro dieselová auta,“ uvedl Klinger.

Nejhůř je na tom ovzduší v Mnichově, Stuttgartu a Kolíně nad Rýnem

Zákazy by podle Klingera mohly přijít asi půl roku po verdiktu. Během této doby by města musela upravit svůj plán čistoty ovzduší, který by nově zahrnul i zákazy jízdy. Omezení by se ale v takovém případě zřejmě netýkala celých měst, ale jen některých částí nebo dokonce vybraných ulic. Auta řemeslníků či zásobování by navíc mohla dostat výjimku.

V Německu je celkem registrováno asi 15 milionů dieselových osobních aut, která jsou zodpovědná za největší část znečištění oxidem dusičitým ve městech. Stále se tak nedaří dodržovat maximální hodnotu NO2, která je stanovena na 40 mikrogramů na metr krychlový v ročním průměru. Nejhorší situace je v Mnichově (78 mikrogramů), Stuttgartu (73 mikrogramů) a Kolíně nad Rýnem (62 mikrogramů).

Jen zhruba 2,7 milionu dieselových vozů z celkového počtu v Německu splňuje normu Euro 6 a zákazy jízdy by se jich s největší pravděpodobností nedotkly. Všech ostatních majitelů naftových vozů ale nejspíše ano. V tu chvíli by podle odborníků jejich cena šla dramaticky dolů.

  • Norma Euro 6 se zaměřuje zejména na emise oxidů dusíku u motorových vozidel. Od 1. září 2014 platí, že diesely nesmějí vykazovat emise oxidů dusíku vyšší než 80 mg na ujetý kilometr. Vozidla se zážehovým motorem pak mají tuto hranici 60 mg na kilometr.

Organizace na ochranu prostředí argumentují zdravím obyvatel, zastánci dieselů zase menšími emisemi

Naftovým motorům na popularitě nepřidává škodlivost oxidu dusičitého. Právě důležitost ochrany zdraví občanů je i hlavním argumentem u čtvrtečního soudu. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané oxidem dusičitým. Už v malých koncentracích může mít podle úřadu dlouhodobě těžké následky. Organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe tvrdí, že si znečištění ovzduší NO2 celkem vyžádá zhruba 13 tisíc předčasných úmrtí ročně.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zastánci dieselů ale argumentují, že naftová auta sice produkují více NO2, zato ale méně oxidu uhličitého. Proto prý přispívají menší měrou ke změnám klimatu než benzinové vozy. Kromě toho upozorňují, že na automobilovém průmyslu v Německu závisí 800 000 až 900 000 pracovních míst, z nichž by část mohla být kvůli zákazům jízdy ohrožena.

V Německu zájem o diesel opadá. V Česku jen u nových vozů

O naftové automobily ale opadá zájem i kvůli manipulacím při měření emisí. Vlnu odporu vůči naftovým motorům odstartoval v roce 2015 emisní skandál Volkswagenu, jenž přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Při jízdě auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. 

Zatímco v letech 2015 a 2016 tak podíl dieselů na všech nových osobních autech v Německu činil 48 a 46 procent, loni už klesl na 38,8 procenta. Naopak podíl vozů s benzinovým motorem stoupl z 50 a 52 procent na 57,7 procenta. V posledních měsících je pokles ještě znatelnější – v lednu podíl naftových vozů na celkovém prodeji klesl na 33 procent ze 45 procent ve stejném měsíci před rokem.

Pokles v prodeji dieselů zaznamenaly kromě Německa i další země Evropské unie. Podle Svazu dovozců automobilů i prodejců podíl prodaných nových aut s naftovým motorem v České republice klesl pod 40 procent – zatímco v prvním pololetí roku 2016 se jich v Česku prodalo 43,6 %, loni jich ve stejném období bylo 39,2 %. Podobný trend ale nesledují na trhu s ojetinami. Tam totiž v uplynulém roce převažovaly dieselové motory s podílem 59 procent.

Právě proto, že v Česku regulace pro naftové motory neplatí a o ojeté dieselové vozy je stále zájem, mohly by některé vozy z Německa mířit právě sem. Přestože řidiči mají větší zájem o tuzemské vozy, u kterých je snazší ověřit jejich historii. „Hrozí, že se významně změní poměr individuálně dovezených ojetých vozidel vůči novým, což by mohlo způsobit další stárnutí vozového parku,“ uvedl již dříve mluvčí Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Auta ve městech omezují i další země Evropské unie

Už nyní omezuje Německo vjezd aut do center měst pomocí tzv. nízkoemisních zón a ekologických vinět. Zavedlo je v roce 2008 a mají tři barvy – červenou, žlutou a zelenou. V současnosti mohou do většiny kvůli stále zpřísňujícím se zákazům vozy opatřené zelenou známkou – tedy benzinová auta uvedená do provozu po roce 2001 a dieselová auta uvedená do provozu po roce 2006.

Za vjezd do nízkoemisní zóny bez požadované známky hrozí pokuta 80 eur (2150 Kč). Povinnost opatřit vozidlo známkou zavedly například Berlín, Hannover, Kolín nad Rýnem, Dortmund, Stuttgart, Frankfurt nad Mohanem, Mnichov, Brémy, Düsseldorf, Bonn nebo Lipsko.

Omezení automobilové dopravy zavádí i řada evropských měst. Francie představila v červenci minulého roku ambiciózní cíl přestat do roku 2040 prodávat benzinové i naftové automobily. Už od července 2016 navíc do centra Paříže nesmějí ve všední dny řidiči s vozem vyrobeným před rokem 1997.

Athény plánují zákaz vjezdu vozům na naftu od roku 2025. Cíl mají ale ještě vyšší – zákaz pro všechna auta. Toho chce docílit i Oslo, a to už do roku 2019. Madrid chce od roku 2019 pouštět do centra jen kola, autobusy a taxi. Od roku 2025 pak plánuje zákaz vjezdu všem dieselům. Do téhož roku chce zakázat vjezd všem vozům Kodaň.

Od letošního roku se majitelé naftových aut vyrobených před rokem 1998 nedostanou ani do Bruselu. Londýn chystá zákaz dieselů na rok 2020 a stejně jako Francie by Británie do roku 2040 chtěla zakázat prodej dieselových i benzinových motorů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 2 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 8 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
včera v 14:42

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...