Lepší ceny dieslových ojetin kvůli zákazu vjezdu do center měst můžou lákat kupce. Ne každá koupě se však vyplatí

7 minut
Lepší ceny dieslových ojetin kvůli zákazu vjezdu do center měst můžou lákat kupce
Zdroj: ČT24

Auta s dieslovým motorem mají před sebou v Evropě nejistou budoucnost. V Německu hned několik velkých měst plánuje opatření, podle kterého nebudou smět auta s naftovými motorem vjíždět do centra. Omezení chystá také Francie a v obou zemích tak klesají ceny dieslových aut. To může být lákadlem pro české řidiče. Podle českých autobazarů ale příliv takových aut zatím nehrozí. Kupovat ojetinu se navíc nemusí ani vyplatit.

V jednom autobazaru v německém Heidenau, zhruba třicet kilometrů od českých hranic, prodávají něco přes 60 vozů, z toho asi polovina je s dieslovým motorem. Těch se tady ale brzy může objevit víc. A protože v Česku regulace pro naftové motory neplatí, mohly by některé vozy zamířit právě sem.

„Hrozí, že se významně změní poměr individuálně dovezených ojetých vozidel vůči novým, což by mohlo způsobit další stárnutí vozového parku,“ varuje mluvčí Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Vývoj registrace ojetých aut v Česku
Zdroj: ČT24

Podle mluvčího Auto ESA Pavla Foltýna, loni poprvé autobazar zaznamenal, že stoupá zájem o benzínové motory. „Neznamená to ale, že by zájem o naftové motory klesal, ony rostou počty prodejů celkem,“ konstatuje Foltýn.

Auta vozí i ze zahraničí, i když jde jen o pár procent jejich nabídky. Lidé se zajímají spíš o domácí vozy, u kterých lze lépe ověřit historii. Ani tady neočekávají, že by se počet dovezených aut po zahraničních zákazech souvisejícími s naftovými motory, výrazně zvýšil.

„Je potřeba si uvědomit, jak často potřebujete jet do centra autem. Kdyby byl majitelům vjezd znemožněn, tak asi spíš zvolí jinou formu dopravy, než aby hned prodával auto,“ vysvětluje Foltýn.

V Česku se ročně prodá asi šest set tisíc ojetých vozů. V nabídkách jsou už i ty ekologické.

Průměrné stáří aut v Česku je 14,26 let. V národním registru jich je teď 5 milionů a 600 tisíc, což je o téměř čtvrt milionu více než v roce 2016. Podle informací společnosti Cebia, která sleduje trh s auty, se ojetých aut loni prodalo třikrát víc, než těch nových. S koupí ojetého vozu jsou ale stále spojená i rizika. Na trhu se objevují pořád auta se stočenými najetými kilometry nebo upravená po nehodách.

Přestože řada autobazarů nabízí nejrůznější novinky v oblasti ověření historie vozů a dalšího servisu, jednotný registr se zaručenými informacemi, který mají například na Slovensku, v Česku stále chybí.

I autobazary si ověřují historii kupovaného vozu

V případě běžného rodinného auta k prodeji by inzerát zněl asi takto: stáří 15 let, přes 200 tisíc ujetých kilometrů a cena 45 tisíc korun. Auto, které na první pohled vypadá dobře, může ale mít skryté vady. Proto některé autobazary dřív než vůz vykoupí, auto prohlédnou a ověřují jeho historii. V zásadě jde o malou obdobu STK.

„Probíhá také kontrola technického stavu. Ta zahrnuje nejen zkušební jízdu, ale zvedneme auto na zvedák, podíváme se na stav podvozku jako celku, na stav pružin, brzd a samozřejmě výfuku,“ vysvětluje Foltýn.

Ilustrační foto
Zdroj: Thinkstock

Neodborné zásahy do konstrukce, stočené najeté kilometry a exekuce jsou hlavními důvody, proč autobazary ročně odmítají vykoupit až dvě stě tisíc aut. U těch, která pak prodávají, garantují i jejich technický stav, historii, pojištění na skryté vady a certifikát legálního původu auta. Přesto některé případy, kdy zákazník reklamuje ojetý vůz, končí neúspěchem.

„Tady si myslím, že už se to trochu zlepšilo, než jako ze začátku, protože moje dcera, prodali jí tady auto – totální bouračka. Ve smlouvě měla, že bourané není. Jakmile odtud vyjedete, tak nemáte šanci,“ říká zákazník autobazaru. „Tam je potom problematické, jestli to je nebo není skrytá vada. I ten zákon to definuje dost vágně. Takže je nutné to řešit vždy konkrétně,“ vysvětluje výkonný ředitel Aureslab AAA-Auto Stanislav Gálik.

Problémové jsou koupě „z ruky“

Podobný servis při výkupu ale i prodeji aut nabízí i menší bazary. Každý kupující dostane smlouvu, servisní knížku, ale i historii najetých kilometrů. To vše v ceně. Za problémové však odborníci považují prodeje aut „z ruky“. Tam se každý kupující musí spolehnout na své schopnosti a možnosti.

Může volit například Cebii a ministerstvo dopravy. Obě jsou veřejně dostupné. U Cebie jde ale o placenou službu. V loni ji přesto vyžilo přes milion tři sta tisíc lidí. „Zhruba 35 až 40 procent vozidel, která my prověřujeme, vykazuje poměrně výrazné závady. Je to nejčastěji stočený stav tachometru,“ vysvětluje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Registrace ojetých vozů v roce 2017 podle jejich stáří
Zdroj: ČT24

Cebia má informace od servisů, prodejců aut, pojišťoven a bazarů. Ministerstvo dopravy čerpá z dat STK. Po zadání VIN kódu a data poslední kontroly ale zákazník zjistí jen počet ujetých kilometrů. „Aktuálně se to ještě nevztahuje na čerstvě dovezená auta ze zahraniční, nicméně plánujeme rozšíření,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Tedy došlo by k otevření národních registrů aut. V takovém případě by v tom českém šlo dohledat širší informace o vozu dovezeném například z Německa.

Auto na STK
Zdroj: ČT24

Slovensko zavedlo kontroly originality

Proti podvodným praktikám při prodeji ojetých vozů se snaží bojovat i sousední Slovensko. To zavedlo v roce 2005 kontroly originality, které jim mají zabránit. Kontrola zároveň posuzuje, jestli auto smí vyjet na zdejší silnice.

Kontroly provádí servisy s licencí, kterou dostávají od firmy pověřené státem. Ověřit rodokmen auta si pak může každý na internetu, když zadá identifikační číslo vozidla, tedy VIN kód. Loni takové prohlídky zjistily desítky nesrovnalostí. Vedle zasahování do identifikace motoru nebo dokladů kontroloři přišli na to, že po víc než třech stovkách aut, která se jim dostala pod ruce, se pátrá.

Cena kontroly se pohybuje v přepočtu kolem osmnácti set korun. Musí na ni všechna auta dovezená ze zahraničí, ta, která se na delší čas ocitla mimo evidenci, nebo když se třeba měnila barva karoserie.

To ale zároveň znamená, že v systému nejsou zdaleka všechny vozy, které je možné koupit třeba v autobazaru. Kontrola taky negarantuje, že dokáže odhalit všechny nezákonné zásahy. Pokud kupující přijde na nějakou nesrovnalost až zpětně, s reklamací se nemá kam obrátit. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 4 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 11 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...