Oblečení i elektronika. Lidé vrátili e-shopům tisíce vánočních dárků

Tisíce nevhodných vánočních dárků vrátili lidé v první polovině ledna e-shopům. Nechtěné dárky přijímaly během prvních dvou týdnů v lednu. Nejčastěji šlo o oblečení a elektroniku.

K vrácení vánočního dárku se rozhodl jeden ze sta zákazníků obchodu CZC. Tito lidé vrátili 3000 dárků za téměř 5,5 milionu korun. Tisíce vrácených dárků eviduje i Alza. V řádech desítek milionů korun vraceli dárky zákazníci Mallu.

„Objem vráceného zboží je po Vánocích zhruba 2,5krát větší než v průběhu roku. Procento vráceného zboží po Vánocích roste v průběhu let jen velmi mírně,“ řekl Jan Řezáč, mluvčí Mallu.

Internetové obchody jako Alza, Mall nebo CZC svým zákazníkům garantovaly možnost vrácení nevhodných vánočních dárků do 12., respektive 13. ledna. Zpátky do internetových obchodů se vracelo například oblečení, u kterého darující neodhadli správně velikost.

„Většinou se vrací dárky, u kterých záleží na velikostech, takže především oblečení. Taktéž se vrací kupříkladu zboží určené pro domácnost nebo zahradu, nejméně se naopak vrací knihy, hračky a zboží pro zdraví a krásu, jako kosmetika a parfémy. Dále se také stává, že lidé pod stromečkem naleznou dvě identické věci,“ upřesnil ČT výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Důvodem k vrácení vánočního dárku byla i špatná barva nebo nevyhovující technické parametry elektroniky. „Mám zkušenost se zákaznicí, která měnila rychlovarnou konvici kvůli nevhodné barvě, neladila s ostatními spotřebiči na kuchyňské lince,“ řekla Patricie Šedivá, mluvčí Alzy.

Nespokojenost s vánočními dárky obchody ve většině případů řešily vrácením peněz nebo výměnou za jiné zboží.