Pověst o kvalitě japonského průmyslu se drolí. Přední firmy přiznávají falšování údajů

Světový lídr ve výrobě uhlíkových vláken řadu let podváděl a falšoval údaje o kvalitě své produkce. Japonská textilka Toray Industries se tak podle britského ekonomického listu Financial Times přiřadila k dalším předním ostrovním firmám Kobe Steel, Mitsubishi Materials či Nissan Motor, které také přiznaly manipulaci s údaji o svých produktech. 

Vedení firmy Toray Industries na úterní tiskové konferenci. Vlevo její šéf Akihiro Nikkaku
Zdroj: Reuters Autor: Issei Kato

Toray Industries, coby jeden z nejvýraznějších japonských symbolů špičkového průmyslu podváděl řadu let, uvedl list. Agentura Reuters dodala, že firma odhalila zpětně za posledních osm let 149 případů, kdy byla upravena data o dosažené kvalitě. Šetření však ještě neskončilo. 

Společnost v úterý informovala, že problém se týká její pobočky Toray Hybrid Cord, která vyrábí materiály používané v pneumatikách a jiných komponentech pro automobilový průmysl. Jejími zákazníky jsou jak domácí, tak zahraniční podniky.

Prezident společnosti Akihiro Nikkaku přiznal, že vedení vědělo o falšování dat zhruba rok. Informaci o tom nezveřejnilo proto, že se neobjevily žádné relevantní bezpečnostní problémy.  

Letos v listopadu se ale zprávy o falšování začaly objevovat na internetu, kde na to upozornil whistleblower (bývalý či současný zaměstnanec, který zveřejnil podezřelé aktivity uvnitř firmy). Akcionáři společnosti ji poté začali bombardovat dotazy. 

Šéf Toray Hybrid Cord doplnil, že firma zatím od zákazníků nemá informace, že by došlo k ohrožení bezpečnosti, vyšetřování ale ještě neskočilo.

Vzhledem k tomu, že se do skandálů s daty zapletlo už více gigantů japonského průmyslu, mají někteří analytici podezření, že problém je systémový. Firmy do něj tlačí požadavky na „nebetyčnou kvalitu“ a nerealistické úvahy o výši zisku, poznamenal britský list. 

Šéf vlivné lobbistické organizace Keidanren Sadayuki Sakakibara přitom již v pondělí popsal krizi rozsáhlého falšování jako „extrémně vážnou situaci, která by mohla podkopat věrohodnost japonských firem, zejména průmyslových výrobců“. 

Provoz společnosti Kobe Steel
Zdroj: Reuters
Autor: Kim Kyung Hoon

Problém mají ocelárna i automobilky

V říjnu přiznala falšování údajů o kvalitě japonská ocelárna Kobe Steel. Týkalo se to dodávek pro více než 500 zákazníků. Rozsah skandálu je tak mnohem větší, než se původně předpokládalo (200). Připustil to generální ředitel firmy Hiroja Kawasaki.

Mimo Japonsko se podle listu Nikkei skandál týká více než 30 zákazníků, včetně německé automobilky Daimler a evropského výrobce letadel Airbus.

Mluvčí Airbusu prohlásil, že firma přímo od ocelárny Kobe Steel nenakupuje, ale že nyní prověřuje svůj dodavatelský řetězec. „Zatím jsme neidentifikovali žádného dodavatele, který by do součástek pro naše letadla nakupoval materiály od Kobe Steel,“ řekl.

Kontroly používaných materiálů kvůli skandálu provádějí také americký výrobce letadel Boeing, automobilky General Motors a Toyota a další podniky, píše server BBC.

V pátek minulého týdne přiznala falšování údajů o svých produktech také společnost Mitsubishi Materials. Uvedla, že ve třech jejích divizích se falšovaly údaje o produktech využívaných například při výrobě letadel či automobilů. Tyto produkty firma dodávala téměř třem stovkám odběratelů.

Automobilka Nissan v říjnu zjistila, že v jejích třech závodech stále provádějí závěrečnou kontrolu zaměstnanci bez potřebné certifikace. Proto pozastavila na několik týdnů veškerou svou výrobu aut v Japonsku. Na počátku října firma pozastavila prodej aut a svolala ke kontrole 1,2 milionu vozů vyrobených v uplynulých třech letech.

Provoz firmy Nissan Motor v Japonsku (snímek z roku 2011)
Zdroj: Reuters
Autor: Stringer Japan

Potíže zasáhly i automobilku Subaru, která odhalila pochybení při výstupních kontrolách. Svolává kvůli tomu v Japonsku zhruba 400 tisíc vozů. Koncem října firma přiznala, že finální kontroly nových aut v jejím hlavním továrním komplexu severně od Tokia po desetiletí prováděli i ti inspektoři, kteří k tomu neměli příslušné oprávnění. Problém se týká pouze automobilů určených pro japonský trh. 

Se skandálem, že zveličuje úspornost spotřeby pohonných hmot svých aut, se před rokem potýkala také společnost Mitsubishi Motors. V dubnu 2016 přiznala, že její zaměstnanci u některých modelů prodávaných v Japonsku manipulovali s testy spotřeby pohonných hmot a nadhodnocovali efektivitu využití paliva.