„Od června do září zákazníci O2, kteří vycestovali v rámci Evropy, provolali dvakrát více minut a spotřebovali sedmkrát více dat než loni. Kvůli tomuto nárůstu musíme strpět vyšší související náklady v celkové výši stovek milionů korun, které musíme platit zahraničním operátorům a které zároveň nemáme možnost plně naúčtovat do našich výnosů,“ uvedl finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil.
Takový vývoj je v souladu se závěry analýzy ČTÚ, která uvádí, že nová regulace roamingu může mít negativní dopad do hospodaření operátorů nebo může v budoucnu vést ke zvýšení vnitrostátních cen.
Vyšší náklady spojené s roamingem se O2 dařilo kompenzovat jak vyššími příjmy z tradičních růstových oblastí, mezi které patří mobilní data a placená televize, tak nově i prodejem finančních služeb typu pojištění, které letos generovaly výnosy téměř 130 milionů korun.
Počet mobilních zákazníků u O2 se nemění
Výnosy mobilního segmentu vzrostly o 3,5 procenta na 14,8 miliardy korun. Celkový počet mobilních zákazníků se na konci září pohyboval kolem 4,917 milionu, což je stejně jako před rokem. Počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 1,6 procenta na 3,383 milionu. Už 61 procent telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení a 42 procent podporuje technologii 4G LTE.
Zatímco výnosy v segmentu pevných linek klesly o 6,9 procenta na osm miliard korun, O2 TV prosperuje. Počet zákazníků O2 TV se meziročně zvýšil o 4,5 procenta na 230 tisíc, k tomu navíc 35 tisíc domácností službu využívá na více televizích najednou.
„V rámci jednotlivých segmentů nás nejvíce pozitivně překvapil výsledek v mobilním segmentu. Ten i přes zrušení mobilních roamingových poplatků mezi zeměmi EU dokázal vykázat růstovou meziroční tendenci. Zrušení roamingových poplatků bylo zmírněno zvýšeným objemem,“ uvedl analytik J&T banky Milan Vaníček. Dodal, že v porovnání s odhadem byl největší rozdílovou položkou prodej mobilních přístrojů, kde O2 inkasovalo o 49 milionů více. Přechod na moderní přístroje zřejmě ale nebude mít trvalý efekt, podotkl.
Na Slovensku stouply celkové provozní výnosy o šest procent na 5,23 miliardy korun. Počet mobilních zákazníků na Slovensku vzrostl o 2,8 procenta na 1,916 milionu, z toho počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 6,9 procenta na 1,118 milionu.
Majoritním vlastníkem O2 je s více než 80procentním podílem skupina PPF. Zbytek akcií se volně obchoduje na trhu.