Ani zrušení roamingových poplatků nesrazilo zisk O2. Přesáhl čtyři miliardy

Po červnovém zrušení roamingových poplatků v zemích Evropské unie zákazníci O2 mnohem více telefonovali a surfovali po internetu. Operátorovi kvůli tomu vzrostly náklady, aniž by je mohl promítnout do výnosů. Přesto se O2 podařilo za první tři čtvrtletí udržet růst zisku, dokonce překonat očekávání trhu. Do konce září vzrostl zisk o 2,5 procenta na 4,1 miliardy korun.

„Od června do září zákazníci O2, kteří vycestovali v rámci Evropy, provolali dvakrát více minut a spotřebovali sedmkrát více dat než loni. Kvůli tomuto nárůstu musíme strpět vyšší související náklady v celkové výši stovek milionů korun, které musíme platit zahraničním operátorům a které zároveň nemáme možnost plně naúčtovat do našich výnosů,“ uvedl finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil.

Takový vývoj je v souladu se závěry analýzy ČTÚ, která uvádí, že nová regulace roamingu může mít negativní dopad do hospodaření operátorů nebo může v budoucnu vést ke zvýšení vnitrostátních cen.

Vyšší náklady spojené s roamingem se O2 dařilo kompenzovat jak vyššími příjmy z tradičních růstových oblastí, mezi které patří mobilní data a placená televize, tak nově i prodejem finančních služeb typu pojištění, které letos generovaly výnosy téměř 130 milionů korun.

  • V loňském roce O2 zvýšila čistý zisk o čtyři procenta na 5,3 miliardy korun, přičemž konsolidované výnosy vzrostly o 0,4 procenta na 37,5 miliardy korun.

Počet mobilních zákazníků u O2 se nemění

Výnosy mobilního segmentu vzrostly o 3,5 procenta na 14,8 miliardy korun. Celkový počet mobilních zákazníků se na konci září pohyboval kolem 4,917 milionu, což je stejně jako před rokem. Počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 1,6 procenta na 3,383 milionu. Už 61 procent telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení a 42 procent podporuje technologii 4G LTE.

Zatímco výnosy v segmentu pevných linek klesly o 6,9 procenta na osm miliard korun, O2 TV prosperuje. Počet zákazníků O2 TV se meziročně zvýšil o 4,5 procenta na 230 tisíc, k tomu navíc 35 tisíc domácností službu využívá na více televizích najednou.

  • Počet zákazníků služby Internet na doma bez ohledu na použitou technologii dosáhl 771 tisíc.
  • Počet zákazníků pevného internetu xDSL se snížil o čtyři procenta na 742 tisíc.
  • Počet rychlejších přípojek pevného internetu VDSL se zvýšil o desetinu na 528 tisíc.

„V rámci jednotlivých segmentů nás nejvíce pozitivně překvapil výsledek v mobilním segmentu. Ten i přes zrušení mobilních roamingových poplatků mezi zeměmi EU dokázal vykázat růstovou meziroční tendenci. Zrušení roamingových poplatků bylo zmírněno zvýšeným objemem,“ uvedl analytik J&T banky Milan Vaníček. Dodal, že v porovnání s odhadem byl největší rozdílovou položkou prodej mobilních přístrojů, kde O2 inkasovalo o 49 milionů více. Přechod na moderní přístroje zřejmě ale nebude mít trvalý efekt, podotkl.  

Na Slovensku stouply celkové provozní výnosy o šest procent na 5,23 miliardy korun. Počet mobilních zákazníků na Slovensku vzrostl o 2,8 procenta na 1,916 milionu, z toho počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 6,9 procenta na 1,118 milionu.

Majoritním vlastníkem O2 je s více než 80procentním podílem skupina PPF. Zbytek akcií se volně obchoduje na trhu.