E-shopům výrazně rostou tržby. Největší vzestup zažívá jídlo a oblečení

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc. Vyplývá to z údajů portálu Heureka.cz. V druhé půlce roku se pak očekává další zrychlení růstu.

„Trendy v nakupování zůstávají podobné. Za letošní půlrok Češi nechali na internetu tolik peněz, co před šesti lety za celý rok,“ uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.

Roste on-line nákup jídla a oblečení, častěji Češi také kupují běžné spotřební zboží. K nákupům po síti se stále častěji přidávají senioři. 

Zboží denní spotřeby či oblečení a obuv zažívají stále velmi výrazný růst. Dynamický rozvoj pak sledujeme u segmentu potravin či léků. Zákazníci i u tohoto druhu zboží začínají měnit své chování a nakupovat jej po síti.
Jan Vetyška
výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Trendem mezi českými zákazníky je objednávka v e-shopu s vyzvednutím na odběrném místě. Aktuálně si mohou Češi vybrat z více než 9000 výdejních míst.

„I počet výdejních míst každoročně roste. Kromě kamenných poboček e-shopů například sami dopravci nabízí mnoho ,pointů‘, tedy míst, kde si zboží může zákazník vyzvednout osobně,“ dodal Braverman.

  • Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36 200. 
  • E-shopů mírně ubývá třetí rok v řadě. V roce 2014 jich bylo nejvíc, 37 200.

Ve druhé půlce roku by růst měl zrychlit. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu stoupne na téměř 11 procent.

„Stomiliardová hranice bude letos nepochybně překonána,“ poznamenal k výsledkům prvního pololetí Martin Petrášek, analytik e-commerce agentury FG Forrest. Uvedl, že druhé pololetí bývá přirozeně silnější než první - díky vánočním nákupům, které obvykle tvoří třetinu celoročních tržeb českých e-shopů. 

Vetyška z APEK o rozvoji on-line nakupování (zdroj: ČT24)

Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška odhadl růst za celý letošní rok mezi 15 až 18 procenty. 

Stále častější jsou nákupy v zahraničí

„A navíc do celkových on-line tržeb nejsou započítávány nákupy Čechů v zahraničních e-shopech, které letos výrazně rostou. Jednak na Amazonu v návaznosti na rozšiřování jeho působnosti v ČR, a zvyšuje se také obliba extrémně levných nákupů v Číně,“ upozornil Petrášek.

Loni stouply útraty v zahraničí o 32 procent na 27,7 miliardy korun. Celkem loni tuzemští spotřebitelé provedli 25,3 miliardy on-line transakcí v zahraničí, průměrná hodnota jednoho nákupu dosáhla 1095 korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty.

Podle celoevropského průzkumu společnosti DPD Češi nejčastěji nakupují zboží z Číny (60 pct), Británie (28 pct) a Německa (27 pct). Mezi nejpopulárnější čínské internetové obchody patří Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com či Everbuying.net.