Německo vyhání odpočívající řidiče z kabiny kamionů. Podle dopravců ale není dost motelů

Události ČT: Unijní změny v silniční dopravě. Řidiči kamionů si v Německu už v kabině neodpočinou (zdroj: ČT24)

Českým dopravcům se nelíbí změny v silniční dopravě, které chystá Evropská unie. Vadí jim například nová pravidla kolem minimální mzdy řidičů kamionů. Situaci jim teď navíc komplikuje i nový zákon v Německu, který zakazuje, aby šoféři trávili takzvaný týdenní odpočinek v kabině auta. Dopravci ale upozorňují, že není dost motelů, kde by mohli zaparkovat.

Týdenní dobou odpočinku se myslí pauza o délce 45 hodin, kterou mají řidiči vytyčenou v rámci jednoho týdne jízdy. Německo nyní nařídilo, že svůj odpočinek nesmí trávit v kabině vozu. Připojilo se tak k dalším evropským zemím jako Francie, Belgie a Nizozemsko, kde už omezení funguje od roku 2014.

Své o tom ví i Pavel Hořínek, který s kamionem jezdí už třináct let a na cestě bývá i několik týdnů. V penzionu ale nikdy nespal. „Vždycky se to udělalo tak, abychom se stáhli buď z Francie, nebo z Belgie do Německa, kde ještě zákaz neplatil,“ přiblížil s tím, že řešit to tak bude i dál. Pokud to půjde, odjede na povinný odpočinek za německé hranice.

Nebude jediný i další řidiči plní záchytná parkoviště u hranic. Třeba u českého Rozvadova, zhruba 7 kilometrů od německých hranic, byla před víkendem všechna místa obsazená.

Kdo to nestihne, musí se při povinné pauze ubytovat. „To v podstatě nelze realizovat, protože ani v Německu, ani v žádné jiné zemi není dostatek ubytovacích prostorů, které by toto opatření zajistily,“ upozorňuje generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. Dopravci si vedle toho stěžují i na to, že budou mít problém s pojistkami nákladu.

Na parkovištích u německých dálnic se na novinku dívají rozpačitě. Runen Petrov jezdí pro nadnárodní spedici a zákon hodnotí jako teoreticky správný, zatím ale těžko uskutečnitelný.

Letos v únoru se přitom otevřela cesta pro zavedení pravidla po celé Evropské unii. Generální advokát Evropského soudního dvora odmítl stížnost belgické spedice, která proti nařízení bojovala.

Německé úřady tvrdí, že jim jde o zlepšení pracovních podmínek řidičů a férovější soutěžní podmínky. Za porušení nařízení hrozí vysoké pokuty. Řidičům v přepočtu 1500 korun za každou hodinu odpočinku v kabině, firmě pak třikrát víc.

Odměny se mají přizpůsobit zemi, kde šoféři pracují

Dopravci se přitom kriticky staví i návrhům Evropské komise, které mají upravit odměňování šoférů. Řidiči kamionů pracující tři a více dní v měsíci mimo svou vlast museli dostávat minimální mzdu té země, kde působí. 

Návrh je součástí změn v oblasti mobility v Unii, které Evropská komise představila na konci května. Komise svým návrhem na minimální mzdu pro řidiče kamionů vyslyšela přání především Francie a Německa, jejichž podnikatelé v dopravě si dlouhodobě stěžují na levnou konkurenci hlavně ze střední a východní Evropy. Oficiálně jsou návrhy zdůvodňovány bojem proti „sociálnímu dumpingu“.

„Opatření, která přináší silniční balíček, jsou v dnešní podobě v praxi nerealizovatelná, jsou neufinacovatelná,“ míní prezident ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Česko by podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) chtělo návrh upravit například tak, aby místo doby, po kterou se řidič kamionu nachází v některé jiné zemi, platilo například pravidlo, podle něhož by se vždy musel - třeba po třech týdnech - vrátit domů.