Po třech dnech v zahraničí by měl řidič pobírat tamní minimální mzdu. Dopravci jsou proti

Čeští dopravci kritizují návrh Evropské komise stanovující pravidla pro odměňování šoférů kamionů z cizích zemí. Podle něj by řidiči pracující více než tři dny mimo svou domovskou zemi měli pobírat minimální mzdu daného státu, ve kterém působí.

Evropská komise chce předejít fenoménu takzvaných „nomádů“, tedy řidičů, kteří jsou prakticky neustále na cestě po Evropě a nevracejí se do své domovské země. Zástupce generálního tajemníka Česmad Bohemia Jan Medvěď ale prohlásil, že pravidlo tří dnů v měsíci je příliš přísné a zkomplikuje tuzemským šoférům i klasický export zboží do zahraničí.

„Za tři dny dnes nedojedete ani do Francie a zpátky,“ uvedl Medveď. Pokud by toto pravidlo začalo skutečně platit, pravděpodobně se podle něj zvýší v zahraniční dopravě prázdné jízdy, protože šoféři nebudou moci čekat na nakládku zboží pro cestu zpět. Zejména u krátkých přeprav přes hranice se některým firmám může vyplatit poslat nenaplněný kamion zpět než šoférovi platit západní mzdu.

Česmad proto prosazuje vlastní návrh, který je pro firmy mírnější. Počítá s tím, že by se vozidlo i řidič jednou za čtyři týdny vrátí do domovské země.

Zmírnění podmínek? Výsměch, tvrdí Hospodářská komora

Lobbovat za mírnější podobu nařízení plánuje i Hospodářská komora, která označila Evropskou komisí oznámené zmírnění podmínek, za kterých nemusí zahraniční firmy platit šoférům místní minimální mzdu, za výsměch.

„Takové řešení rozhodně není koncem problémů českých řidičů na evropských silnicích a nejsme s ním zatím spokojeni,“ říká prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Prosazování minimální mzdy pro zaměstnance zahraničních firem podle něj ničí jednotný evropský trh.

Návrhem Evropské komise se ještě bude zabývat Evropský parlament a Rada. Minimální mzdu pro šoféry zahraničních firem začalo vyžadovat v roce 2015 Německo, vloni se k němu připojila Francie.