Při cestách do ciziny bez pojištění ani ránu. Náklady na ošetření bývají astronomické

7 minut
Události: Cestování a pojištění
Zdroj: ČT24

Až do milionů se můžou vyšplhat náklady na ošetření a převoz člověka, který se zraní nebo onemocní v zahraničí. Konzuláty a ministerstvo zahraničních věcí ročně řeší stovky případů nedostatečného pojištění.

Lidé by si na dovolenou měli s sebou brát českou kartičku pojištěnce, v Evropské unii zaručuje základní akutní ošetření. Jakékoli další náklady včetně převozu do Česka ale nemocní hradí sami - proto ministerstvo doporučuje připojištění s dostatečnými limity i na cesty po Evropě.

Své o nezbytnosti pojištění ví průvodkyně a cestovatelka Radka Tkáčiková. V dubnu 2012 spadla z třicetimetrového svahu v Himaláji. Měla tříštivou zlomeninu ruky, zápěstí i páteře, 5 zlomených žeber a otřes mozku. Na vrtulník čekala pět hodin. Jednu dobu to pak zase vypadalo, že léčba bude dražší než limit uvedený v pojištění. 

Transport Radky Tkáčikové
Zdroj: ČT24

Pojišťovna jí navzdory doporučení českého i nepálského lékaře navíc odložila převoz. Později uznala chybu a péči kompletně uhradila. Mezitím se Tkáčiková uzdravila. Jako průvodkyně doporučuje svým klientům, aby četli podmínky smluv, zvlášť u levného pojištění.

„Mají spoustu omezení, je tam třeba omezení do nadmořské výšky - někdy 3,5 tisíc metrů, někdy tři, někdy pět tisíc,“ uvádí. Hlídat by si lidé měli také limity pojistného plnění.

Snad každý zastupitelský úřad, jeho konzulární úsek se ročně setkává s tím, že řeší případ občana, který není dostatečně pojištěn, uvedl náměstek ministra zahraničí pro řízení sekce právní a konzulární Martin Smolek. 

Ministerstvo zahraničí sice pomůže, lidé ale musí vše zpětně uhradit ze svého. Péče je často mnohem dražší než v Česku.

„Pro nejtěžší pacienty v resuscitační péči můžeme počítat 20-25 tisíc denně.  V Evropě je to klidně pěti až desetinásobek té ceny v českých korunách. A pokud jdeme za moře, tak to jsou zase násobky té evropské ceny, upozorňuje přednosta Kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní péče 2. LF a FN Motol Tomáš Vymazal. 

A drahý je i převoz, který lidé bez připojištění hradí ze svého. Například vrtulník v Nepálu, který letěl i pro Radku Tkáčikovou, stál 4 tisíce dolarů na hodinu, tedy přes 90 tisíc.

Nejčastějšími komplikacemi na dovolené bývají průjmy a další zažívací potíže - u jedné z pojišťoven tyto případy loni tvořily celou třetinu škodních událostí. Časté byly i virózy kvůli klimatizacím a úrazy nohou a rukou. 

Cestování a pojištění
Zdroj: ČT24

Kromě limitů pojištění je potřeba, aby si lidé pročetli i podmínky a informovali se, zda pojištění jejich aktivity pokrývá. 

Cestování a pojištění
Zdroj: ČT24

Podmínky nejen pojišťoven, ale i leteckých společností by si měli pečlivě pročíst také lidé trpící cukrovkou. Personál jim většinou může nabídnout uchování inzulinu v chladničce. Vysoké teploty totiž mohou snížit jeho účinnost.

Rady pro diabetiky

V případě, že se diabetik chystá cestovat letadlem, je dobré, pokud si u svého lékaře vyzvedne inzulinový pas. V tom jsou uvedeny údaje o jeho zdravotním stavu.

Inzulinový pas
Zdroj: ČT24

Inzulin těžko snáší jak vysoké, tak i velmi nízké teploty. Lékaři proto nedoporučují dávat ho při cestě letadlem do kufru - v nákladovém prostoru hrozí jeho znehodnocení.

Přihlédnout je nutno i při cestování do hor, v některých výškách některé glukometry přestávají udávat přesné hodnoty a zejména inzuliové pumpy nemusí fungovat tak, jako v naší nadmořské výšce. 

Základním principem pojišťovnictví je nahodilost, takže pokud je něco nahodilé, tak to pojišťovna kryje a pokud ne, tak je to buď dražší, nebo to nejde pojistit.
Václav Bálek
mluvčí Allianz

V případě cukrovky i dalších chronických nebo vážných onemocnění je tedy dobré si předem zjistit, zda pojišťovna v zahraničí případné komplikace spojené s danou chorobou uhradí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...