
ČNB pokutovala směnárníky
Nejčastějším pochybením směnárníků bylo porušení povinnosti poskytnout zákonem stanovené informace před provedením směnárenského obchodu a porušení povinnosti předat doklad o provedení, uvedl mluvčí ČNB Marek Zeman.
Nesrovnalosti našli kontroloři i v poplatcích za směnu. Některé směnárny navíc mívají špatně značené výhodnější VIP kurzy pro stálé zákazníky. Zákazník potom špatně rozezná, podle kterého kurzu mění peníze.
Je řešením storno obchodu?
Proti nepoctivým směnárnám připravila ČNB návrh na změnu zákona. Ta by měla klientům umožnit stornovat obchod do dvou hodin po provedení směny. S tím nesouhlasí směnárníci. Novinku budou podle nich klienti jen zneužívat.
„Může z toho vzniknout problém, protože obchod ve směnárně podléhá výkyvům v rozdílu ceny. (…) Může se stát, že zákazník přijde za dvě hodiny a bude požadovat, aby mu vrátili peníze,“ uvedl směnárník Mohamed Abbas.
Ministerstvo financí přijímá k zákonu připomínky a návrhy. Ty chce do konce července vyhodnotit. Pokud by změna zákona prošla legislativním procesem, týkala by se tisícovky v Česku registrovaných směnárníků.