Změna mobilního tarifu má být možná jen podle zveřejněného ceníku. Slevy budou moci být, ale budou muset být v ceníku operátorů napsané, řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek při vysvětlení změn v návrhu novely telekomunikačního zákona. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) upozornil, že zákaz individuálních cen volání pro spotřebitele by mohl vést k zakonzervování cen v odvětví. Podle Vodafonu změna poškodí spotřebitele.
Konec vyjednávání o ceny? Mládek chce operátorům zakázat „podpultové“ tarify
Ustanovení, na něž upozornil server iDNES.cz, obsahuje novela, kterou ve středu odeslal Mládek na vládu. Operátoři by podle předlohy již nemohli ve snaze o udržení zákazníka, který chce odejít ke konkurenci, nabízet slevy nebo speciální levnější tarify.
„Neznamená to, že nebudou slevy, ale měl by každý vědět, že když zaplatím tolik, mám nárok na toto,“ řekl k tomu Mládek. Týká se to podle něj malých spotřebitelů i firem. „Problém nyní tkví v tom, že je to celé rozplizlé,“ dodal.
Návrh zatím čelil spíše kritice. „Návrh zakázání individuálních cen pro spotřebitele s námi nebyl konzultován a nechápeme jeho motivaci. Z našeho pohledu dochází k omezení autonomie vůle smluvních stran a k velkému nebezpečí zakonzervování cen v segmentu, kde již nyní, po protispotřebitelské novele, neprobíhá intenzivní soutěž,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
„Doplnit si chybějící kriterium Airtours rovnou zákonem je nebývalá drzost. MPO znamená Ministerstvo Pro Operátory?“ uvedl k navrhovanému paragrafu na Twitteru Mládkův vládní kolega, ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO).
„Není to pozitivní krok. Zajímalo by mě, co k tomu ministerstvo vedlo. Jediná konkurence, která na mobilním trhu trochu funguje, je vyhrožování tím, že odejdu za lepší nabídkou. Když se spotřebitel choval aktivně, mohl dostat solidnější nabídku,“ řekl iHNed.cz právník dTestu Miloš Borovička.
Změna jen pro spotřebitele, či i pro firmy?
Mládek tvrdí, že navrhovaná novela se týká i firem, upozornil iDNES. Ani ty by nemohly podle něj dostávat služby za ceny, které by nebyly zveřejněny v ceníku a dostupné i pro ostatní. Firemní sektor je totiž právě z velké části zodpovědný za neutěšenou situaci koncových zákazníků. V něm totiž panuje opravdová konkurence a operátoři se přebíjejí svými nabídkami. To si potom vynahrazují na koncových zákaznících a tarify pro ně nabízejí výrazně dráž, než jsou běžné v Evropě.
„Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací a poskytovatel univerzální služby nesmí při prodeji služeb spotřebitele diskriminovat; zejména nesmí spotřebitelům poskytovat služby za jiné ceny, než jaké byly uveřejněny podle odstavce 1,“ píše se ve § 54 (3) návrhu zákona o elektronických komunikacích.
Dvakrát se tady výslovně mluví o spotřebiteli, upozorňuje iDNES. A spotřebitelem je dle nového občanského zákoníku (§ 419) „každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná“. Tedy spotřebitel není firma.
Že se Mládek ve výkladu mýlí, potvrzuje i ČTÚ. „Tato pasáž aktuálního návrhu směřuje na spotřebitele. Tedy nikoli na firmy,“ říká mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Rozdíl v interpretaci je to přitom zásadní. Současné znění návrhu umožňuje operátorům dále ostře soutěžit ve firemním sektoru pomocí neveřejných nabídek. Tedy pokračovat v praxi, kterou mnozí označují za původ vysokých cen pro koncové zákazníky.
Operátoři na návrh reagovali rozdílně
„Vodafone tuto změnu neprosazuje. Nevíme, proč ji předkladatel navrhuje, protože tím poškodí spotřebitele,“ uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová. Naproti tomu O2 mluví o narovnání trhu. „Pokud zákon řekne, že se mají operátoři ke všem spotřebitelům na trhu chovat stejně, tak to trhu pomůže a narovná ho to,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková. „Obecně požadujeme, aby trh fungoval transparentně,“ dodala.
O cenách mobilních dat se v posledních týdnech rozproudila na politické scéně debata. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) kvůli tomu minulý týden jednal se šéfem ČTÚ Jaromírem Novákem a se šéfem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Janem Rafajem. Chce zrychleně prosadit novelu, která by zvyšovala až na 50 milionů korun postihy, které může operátorům dát za prohřešky telekomunikační úřad. Předloha má také zkrátit dobu přechodu zákazníka k jinému operátorovi na deset dní.