Češi utratili loni v e-shopech téměř sto miliard, dopravci ale nestíhají pokrývat zájem o dodávky

Češi loni utratili v českých internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent více. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice sto miliard korun. Na rychlý růst on-line trhu ale nestíhají reagovat dopravci, kterým schází řidiči.

Předvánoční období bylo loni mimořádně silné. „Opravdu hodně úspěšný byl týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

O Vánocích se pak dařilo především prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Stále nejsilnějším prodejním segmentem on-line je podle portálu Heureka.cz elektronika. Meziročně však zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně. „Rok 2016 se nesl v duchu rostoucího zájmu o on-line nakupování potravin a oblečení. Oba segmenty vzrostly meziročně o více než třetinu. Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada nebo sportovní vybavení,“ dodal ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Vetyška: Nejdynamičtější růst je u rychloobrátkového zboží (zdroj: ČT24)

Loni pokračovalo prolínání internetového a kamenného prodeje. E-shopy otevíraly další výdejny či prodejny v souladu s tím, jak zákazníci preferují osobní odběr. Internetové obchody rovněž navyšují skladové kapacity a vylepšují technické zázemí. „Podle našich údajů se počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na devět tisíc, což je o tisícovku více než za rok předcházející,“ řekl Braverman.

Podle asociace se s růstem e-commerce hůře vyrovnávají dopravci, kterým se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny. „Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ uvedl Vetyška.