Ministerstvo dopravy vedené Danem Ťokem (za ANO) navrhlo v materiálu pro příští jednání vlády rozšířit po roce 2019 elektronické mýtné o dalších 900,3 kilometru silnic první třídy. Nyní je zpoplatněno 230 kilometrů těchto silnic. Jde o maximální počet kilometrů, každé další rozšíření by s sebou přinášelo neúměrné náklady na provoz systému.
Ťok chce zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic první třídy
Podle poradenské společnosti Deloitte by to státu ročně na vybraném mýtném přineslo navíc přibližně 1,1 miliardy korun.
Rozšíření vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat právě u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd.
„Při rozšíření o 474 kilometrů je možné zpoplatnit komunikace, na nichž intenzita zpoplatněné nákladní dopravy dosahuje 75 procent provozu, který nyní existuje na již zpoplatněných silnicích prvních tříd. U varianty rozšíření o 900 kilometrů pak jde o silnice, kde je provoz poloviční. Varianta 76 kilometrů pak připadá na komunikace, kde je stejná intenzita jako na aktuálně zpoplatněných silnicích,“ uvedla v analýze Deloitte.
Dopravci preferují skromnější variantu
Rozhodnutí ministerstva v pátek kritizovalo Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Vyšší počet zpoplatněných kilometrů podle něho zvolilo ministerstvo dopravy jen proto, aby byli spokojeni experti koaličních stran a vyhovělo se nedávnému usnesení vlády, které požadovalo zvýšit počet placených úseků alespoň o 850 kilometrů.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.