Prodavači v ohrožení kvůli samoobslužným pokladnám? Řetězce to odmítají, svaz připouští

Od října loňského roku nasadil maloobchodní řetězec Globus do všech svých českých hypermarketů technologii Scan&Go. Ta zákazníkům umožňuje nakoupit, aniž by využili služeb pokladních. Obchodníci zkoušejí i další postupy,  například samoobslužné zóny (pokladny). Bude to znamenat omezování počtu pokladních? Z odpovědí řetězců vyplývá, že ne, svaz obchodu ale tuto možnost připustil.

„Určitě to pro zaměstnance neznamená propouštění. Službu jsme zavedli kvůli zvyšování komfortu při nakupování, nikoliv z personálních důvodů,“ zdůraznila Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace Globusu. Dokládá to tím, že u pokladen Scan&Go je zákazníkům k dispozici personál, který je schopen asistovat a řešit případné komplikace. 

Řetězec Makro provozuje v sedmi z celkem třinácti velkoobchodů samoobslužné zóny. Ty mají uspokojit spíše zákazníky, kteří pořizují menší nákupy, uvedla Romana Nydrle, vedoucí komunikace Makra. Jde podle ní o doplňkovou službu, protože Makro je velkoobchod orientovaný především na podnikatele z oblasti gastronomie a maloobchodu - to znamená nákupy ve velkých baleních a objemech.

Řetězec Kaufland samoobslužné pokladny dlouhodobě testuje a sleduje jejich využití a reakce zákazníků, uvedl za firmu Michael Šperl. O skenování zboží během nákupu - jak to umožňuje Globus svým zákazníkům, kteří mají jeho firemní kartu - zatím neuvažuje. 

Tesco zkoušelo v pilotním projektu službu Scan&Shop a Scan&Shop mobile, tedy možnost pro všechny zákazníky nakupovat prostřednictvím skenerů a mobilů. Nyní ji bude zavádět v 17 hypermarketech ve střední Evropě. 

Řetězec Ahold, jehož vnitřní spory o výši platů prodavačů a prodavaček v obchodech Albert prosákly v závěru loňského roku i na veřejnost a řešil je také premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), se k dotazům nevyjádřil. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Svaz obchodu vidí trendy odlišně

„Vzhledem k velké konkurenci v oblasti maloobchodu, která je v České republice,  je velký tlak na snižování nákladů a zajištění konkurenceschopnosti,“ uvedla za Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR manažerka pro cestovní ruch, sociální dialog a PR Irena Vlčková.

Podle ní se tak obchodníci snaží v maximální míře optimalizovat své náklady. Vzhledem k nedostatku pracovní síly a stále se zvyšujícímu tlaku na mzdy je jasné, že se budou podnikatelé snažit zajistit některé činnosti prostřednictvím automatizace. Ta pokryje neobsazená místa, jejichž počet se díky velmi malé nezaměstnanosti zvyšuje, uvedla.

„Práce pokladních se pro tento proces jeví jako jedna z nejpříhodnějších. Podobná situace může nastat i ve skladech, kdy budou vznikat nové plně automatizované sklady, kde bude potřeba menšího počtu zaměstnanců,“ sdělila Vlčková. 

Řetězce: Pokladních budeme potřebovat spíše více

Současný nedostatek pokladních připouští i řetězce. „I my se potýkáme s nedostatkem prodavaček a prodavačů,“ uvedla Hobíková za Globus, který ve vánočním období spoustěl náborové kampaně a posiloval personál.

Také Lidl, který v prodejnách zaměstnává přes šest tisíc zaměstnanců, počítá do budoucna s mírným navýšením, uvedla za firmu Zuzana Holá. Makro má na prodejní ploše přibližně 1470 kolegů a změny neplánuje. Kaufland pak v letošním roce chystá expanzi, proto očekává, že počet jeho zaměstnanců bude růst. Nyní zaměstnává téměř 12 tisíc pracovníků.

O úspěchu nasazení nových technologií bude rozhodovat nejen ekonomika provozu, ale i postoj samotných zákazníků. 

Globus zatím registruje podle Hobíkové velmi pozitivní reakce a využívání ve velkém. „Scan&Go je skutečně pro všechny, jak pro maminky s dětmi, které se skenováním během nákupu baví, tak i pro starší zákazníky, kteří si chtějí ušetřit manipulaci s těžkým položkami, jako jsou třeba nápoje nebo ovoce či zelenina a šetří tak své ruce i záda. Vítají také, že mají hodnotu svého nákupu celou dobu pod kontrolou.“

Některým zákazníkům dělá zpočátku problém překonat určitý blok, že mohou zboží po naskenování dávat přímo do své tašky, a to aniž by za ně ještě zaplatili. Ukázalo se, že u některých lidí není tak jednoduché tento letitý zvyk změnit, uvedla Hobíková.

Podle poznatků Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR si lidé v řetězcích Globus i Tesco tyto novinky velmi rychle oblíbili, a to především kvůli přesnému přehledu o celkové hodnotě nákupu. Dalším argumentem je menší manipulace se zbožím. 

Také Vlčková ale připouští, že někteří starší občané mají k moderní technice despekt a preferují komunikaci s prodavačem. 

Budou z prodavačů poradci?

Již delší dobu se pak samoobslužné pokladny objevují v obchodech s nepotravinářským zbožím (například řetězec s nábytkem IKEA).

Svaz obchodu odhaduje, že i v budoucnosti prodavači v prodejnách určitě budou, ale dá se předpokládat, že se jejich počet bude snižovat a budou zde působit spíše jako poradci a odborníci. „Budou více v odborných prodejnách - například nonfood. V prodejnách potravin (supermarkety, hypermarkety) jich bude v budoucnu pravděpodobně ubývat,“ odhaduje Vlčková.

Dalším fenoménem, který se stále více rozvíjí, je e-commerce, kdy se některé zboží nakupuje přes internet (například elektronika). To vše přispěje ke změně struktury zaměstnanců v oblasti obchodu. Budou se vytvářet nové pracovní pozice, které zvýší nároky na vzdělání a odbornost. Také některé řetězce již delší dobu podporují nákupy on-line s možností následného odběru v prodejně či na vyhrazeném výdejním místě.

Navíc jim přibyla konkurence v podobě nezávislých firem, které nabízejí nákup potravin on-line a dovoz až domů (například Košík.cz, Rohlík.cz, Potravinydomu.cz či Kolonial.cz). Podobně to funguje u dalších obchodů zaměřených na nepotravinářské zboží.