Startuje nová značka kvality. Má podpořit prodej českých potravin

Prodejny potravin, které nabízejí alespoň 60 procent českého zboží, budou moci usilovat o novou značku kvality. Bude ji udělovat Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). O udělení dvouletého certifikátu rozhodne na základě auditu prodejny předsednictvo asociace.

V současnosti má o certifikát zájem zhruba 50 prodejen, řekl ve středu předseda AČTO Zdeněk Juračka. Doufá, že certifikát získá až desetina prodejen asociace, tedy zhruba 700 obchodů.

Jednomístné prodejny na vesnicích to chtějí. Bereme to jako tržní výhodu.
Zdeněk Juračka
předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO)

Podle Juračky by si pak řada místních obyvatel mohla rozmyslet, zda pojedou kupovat do města do zahraničního řetězce, nebo zda si ve vesnici nakoupí u české certifikované prodejny.

Prodejna si bude muset za certifikaci zaplatit, měla by stát do 5000 korun. Nezávislá firma poté zkontroluje úroveň prodejny uvnitř i venku, chování personálu i sortiment prodejny. Certifikaci nedostanou zahraniční firmy, či společnosti, které mají zahraničního vlastníka nebo kapitál. Z velkých nadnárodních řetězců se tak do certifikace nebude moci zapojit žádný. 

Obchod
Zdroj: Asociace českého tradičního obchodu

Projekt podpořil ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) s tím, že v jeho resortu se také řeší podpora maloobchodu. Juračka si postěžoval, že problematika a strategie rozvoje maloobchodu více netrápí ministerstvo průmyslu a obchodu, pod které gesčně spadá.

Problematika maloobchodní sítě a marží nadnárodních řetězců, které podle šetření ministerstva financí dávají větší přirážku na české potraviny než na jídlo ze svého domácího státu, se řeší i na evropské úrovni. Podle Jurečky by evropský trh před řetězci mohla ochránit legislativa na celoevropské úrovni.

Vydáno pod