Brusel vyčítá Googlu porušení antimonopolních pravidel. Tentokrát v reklamě

Evropská komise rozšířila svůj spor s americkou společností Google kolem údajného zneužívání dominantního postavení na trhu. Na seznam námitek, které musí firma vysvětlovat, dodala podezření, že Google uměle omezuje možnosti zobrazování kontextové reklamy konkurentů na webových stránkách třetích stran.

Google, který je součástí skupiny Alphabet, má nyní čas několik týdnů na názory komise reagovat. V dubnu již dostal námitky, které se týkají údajného zvýhodňování jeho vlastního produktu, který umožňuje srovnávat nákupní nabídky. 

„Jejich argumenty pečlivě posoudím, než rozhodnu, jak postupovat dál. Ale pokud naše vyšetřování dojde k závěru, že Google porušil naše antimonopolní pravidla, má komise povinnost bránit evropské zákazníky a spravedlivou soutěž na evropském trhu,“ uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Google sdělil, že nové námitky komise podrobně prostuduje a v nejbližších týdnech na ně odpoví. „Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci,“ uvádí se v oficiálním vyjádření společnosti Google.

Redaktor Všetečka: Další postup ve sporu s firmou Google (zdroj: ČT24)

Vysoká hra na citlivé téma

Nejnovější podezření se týká oblasti, která je pro Google zvláště citlivá a finančně velmi výnosná. Jedná se o internetovou reklamu, kterou společnost neumísťuje pouze na své stránky, ale prostřednictvím služby AdSense jako zprostředkovatel také na weby třetích stran, například drobných podnikatelů.

Provozovatelé stránek často volí právě službu AdSense, protože Google má na trhu podíl okolo 80 procent a je tak šance na vyšší zisky než u menších konkurentů. Je tu i záruka vyšší serióznosti při vyplácení odměny. Odvrácenou stranou tohoto vztahu jsou přísné podmínky a požadavky Googlu. 

Podle Vestagerové například Google od roku 2006 třetím stranám smluvně zakazoval využívat kontextovou reklamu od svých konkurentů, žádal přebírání minimálních počtů reklam, vyžadoval pro ně prominentní a nejvýnosnější umístění a další výhody. Kontextové reklamy konkurence se nesměly objevovat nad či v blízkosti těch, které poskytl Google. A třetí strany někdy musely žádat firmu o souhlas, jak reklamu konkurence umísťovat.

Věříme, že tato omezení umožnila společnosti Google chránit svůj vysoký podíl na trhu kontextové reklamy. Poškodilo to soutěž a brzdilo vývoj a inovace na úkor zákazníků.
Margrethe Vestagerová

Podle eurokomisařky už Google v důsledku prošetřování umožnil třetím stranám větší svobodu při zobrazování podobné reklamy. „Budeme to dál podrobně sledovat s tím, jaký to bude mít dopad na trhu,“ poznamenala Vestagerová.

Redaktor Technetu.cz Roman Všetečka doplnil, že Evropská komise nemá žádné termíny pro dokončení antimonopolních řízení, může jít i o několikaleté spory. Maximální pokuta se obecně může udělit až do výše 10 procent ročního obratu, u firmy Google by tak šlo o zhruba šest miliard dolarů (zhruba 146,5 miliard korun), uvedl Všetečka.

Problém i s Androidem

Komise ve čtvrtek také rozšířila své argumenty ohledně už loni v dubnu zahájeného vyšetřování kvůli zvýhodňování vlastního produktu Google, který umožňuje srovnávání nákupních nabídek. Podle tiskové zprávy předložila komise dodatečné důkazy o způsobu, jak firma postupovala, a reagovala také na její vyjádření ke kauze. 

Firmu pro možné zvýhodňování jejích vlastních služeb začala evropská exekutiva prověřovat už v roce 2010. Letos v dubnu také došla k předběžnému závěru, že Google porušuje evropská pravidla také v souvislosti s mobilním operačním systémem Android. Na tyto námitky Google dosud neodpověděl, vyžádal si prodloužení příslušné lhůty do září.

Vestagerová připomněla, že komise dál prověřuje, zda firma nezneužívá své postavení také v dalších oblastech. „Dominance není podle evropského práva problém. Nicméně je nelegální zneužívat silnou pozici na trhu k omezování soutěže,“ zdůraznila eurokomisařka.