Internetové obchody se těší pořád větší oblibě, prodej vzrostl o pětinu

V maloobchodu letos nejrychleji roste internetový prodej, který stoupl do konce dubna o 19 procent. Tržby prodejců vzrostly nejvíce za poslední tři roky a celkově se zvýšily o 6,3 procenta. Uvedl to Český statistický úřad. Již od roku 2013 rostou dvouciferně tržby prostřednictvím internetového prodeje a zásilkových služeb, v loňském roce stouply o 21,5 procenta.

Na podniky, které prodávají zboží přes internet, a na zásilkové služby připadá asi pět procent celkových maloobchodních tržeb. „Převážná část pochází z prodeje počítačového a komunikačního zařízení a potřeb pro domácnost. Nejmenší podíl na tržbách internetových obchodů mají potraviny,“ uvedla Marie Boušková z odboru statistky služeb ČSÚ.

Tržby za potraviny vzrostly od ledna do dubna meziročně o 5,6 procenta, nejvíce rostly v únoru a březnu. „Díky přestupnému roku byl únor o jeden den delší, což se projevilo v meziročním srovnání. Březnový růst ovlivnily velikonoční svátky, také Velký pátek byl poprvé státním svátkem. Domácnosti tak hojněji nakupovaly potraviny,“ řekla Boušková.

Přes internet se prodávají i benzin a nafta

Zvýšily se také tržby za nepotravinářské zboží, za první čtyři měsíce roku o 6,4 procenta, za celý loňský rok o 7,4 procenta. Nejrychleji, o 8,4 procenta, rostl prodej pohonných hmot, který byl podpořen výrazným poklesem cen benzinu a nafty.

Více než 99,5 procenta tuzemských maloobchodních podniků vykazuje roční tržby do 100 milionů korun. Nicméně v 85 podnicích s tržbami nad jednu miliardu se loni uskutečnilo 54,5 procenta všech tržeb, upozornila vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ Jana Gotvaldová.

Růst maloobchodních tržeb v Česku byl za první čtvrtletí osmý nejvyšší mezi státy EU. Tržby v ČR ve srovnání s Unií (2,8 procenta) zvyšovaly téměř dvojnásobným tempem. Dvouciferný růst vykázaly Rumunsko a Lucembursko. Vyšší dynamiku než Česko měly i Irsko a Polsko. Na Slovensku tržby vzrostly o 1,1 procenta.