Slabší pokrytí i silná okna. Za špatný signál ve vlacích může operátor i dráhy

Události: ČTÚ kontroloval, jak je to se signálem ve vlacích (zdroj: ČT24)

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se rozhodl, že vyřeší spor mezi operátory a dopravci o tom, kdo z nich může za to, že je v českých vlacích slabý a někdy dokonce vůbec žádný signál. Společně s kamerou České televize se tak vydal na historicky první měření pokrytí železnice. Signál mobilní i internetové sítě měřil na trase z Prahy do Děčína.

Pokud chce cestující volat nebo brouzdat po internetu, musí to ve většině případů stihnout ještě na nádraží. Na tratích totiž bývá signál velmi špatný. Dopravci a operátoři se léta přou, kdo za to může.

Operátoři mají jasno – chyba je v samotné konstrukci vlaků a zejména pak v oknech, která signál příliš tlumí. Dopravci na druhou stranu tvrdí, že železnice jsou jednoduše špatně pokryté. ČTÚ se rozhodl tento spor jednou provždy rozsoudit a vydal se vůbec poprvé měřit signál přímo do terénu.

Na úseku Praha-Děčín by se člověk určitě dovolal se svým telefonem venku i uvnitř. U sítí třetí a čtvrté generace, které uživatel spíš využívá na data, už je spíš odkázán na připojení k síti wifi.
Karel Holek
odborný rada Českého telekomunikačního úřadu

V úseku mezi Prahou a Děčínem pak odborníci z úřadu zjistili, že pravdu mají jak operátoři, tak i samotné dráhy. Signál totiž opravdu není tak silný, jak by bylo potřeba, a zároveň ho tlumí i stěny vlaku. „My jsme v rámci měření prostupnosti jednotlivých vagonů mobilním signálem zjistili, že mezi nimi jsou propastné rozdíly,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že některé vagony tlumí signál stokrát, jiné ale klidně i desettisíckrát.

Na rychlou síť mají ještě pět let čas

Operátoři jsou povinni pokrýt železnice rychlými sítěmi do roku 2021. Do té doby je to na nich. „Některé vlakové koridory jsou v současné chvíli v souvislosti s pokrýváním měst a obcí již pokryty, a pokrytí vlakových koridorů chceme nadále zlepšovat,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

A v podobném duchu mluví i ostatní operátoři. „Na dokrývání nejrychlejším mobilním internetem LTE intenzivně pracujeme,“ říká za T-Mobile jeho mluvčí Lukáš Hrabal. „Pro efektivní pokrytí uvnitř vagonu je jediným řešením zabudovat zesilovače přímo do vagonu. Toto řešení je třeba vybudovat ve spolupráci s provozovateli drážní dopravy. Jednání probíhají,“ dodává Markéta Kuklová ze společnosti Vodafone.

Na železnici bude úřad měřit ještě tři dny a výsledná data pak zveřejní graficky v mapě. Podobně už to loni udělal, když měřil rychlé sítě na tuzemských dálnicích.