Úprava softwaru nefunguje, svolávání vozů Passat a Škoda ke kontrole se proto zpozdí

Volkswagen zpozdí v Evropě svolávání 160 tisíc vozů Passat a Škoda ke kontrole, protože se ukázalo, že softwarová aktualizace, která měla vyřešit problémy s obcházením emisních testů, nefunguje. Mluvčí automobilky uvedl, že přezkum spolkového úřadu pro motorová vozidla ukázal, že spotřeba pohonných hmot u některých dvoulitrových naftových motorů se po aktualizaci softwaru kvůli vyřešení problémů zvýšila.

„Musíme se znovu vrátit k práci na softwaru,“ uvedl mluvčí a upřesnil, že problém se týká 160 tisíc modelů Passat a Škoda Superb. Dodal, že svolávání 90 tisíc modelů A4, A5, Q5 a Seat Exeo s dvoulitrovým motorem začalo.

Volkswagen loni přiznal, že software umožňující obcházení emisních testů instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V Německu musí Volkswagen do konce letošního roku svolat ke kontrole 2,5 milionu vozů vybavených tímto softwarem.

Návrat na kapitálový trh

Skupina Volkswagen se chystá návrat na kapitálový trh s novou emisí dluhopisů zřejmě už příští měsíc. Agentuře Reuters to řeklo několik lidí informovaných o plánech firmy. Kvůli skandálu s měřením emisí nevydal podnik dluhopisy už devět měsíců. Uvnitř firmy zároveň probíhají spory o výši odměn nejvyšším manažerům a o tom, kde snižovat náklady.

„Volkswagen začal jednat s bankami a první emise by se mohla uskutečnit hned po vydání výroční zprávy za rok 2015, “ uvedl jeden ze zdrojů. Plán návratu na kapitálový trh potvrdil mluvčí Volkswagenu. Ten řekl, že skupina očekává emisi dluhopisů do konce druhého čtvrtletí.

Volkswagen loni v září po odhaleních v USA přiznal, že do zhruba 11 milionů vozů s naftovými motory instaloval software, který umožňuje při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu a firma čelí řadě dalších žalob a vyšetřování.

Loni si skupina odložila stranou na krytí nákladů spojených se skandálem 6,7 miliardy eur (181 miliard korun). Všeobecně se ale soudí, že bude potřebovat mnohem více hotovosti.

Vedení a odbory připraví strategii úspor

Nejvyšší vedení a závodní rada Volkswagenu vypracují rámec budoucí strategie pro hlavní divizi osobních aut společnosti Volkswagen. Hlavním cílem bude zajistit zachování výrobních závodů v Německu, oznámila v pondělí automobilka po zasedání řídicího výboru dozorčí rady. Na odměnách pro členy nejvyššího vedení se výbor nedohodl.

Představitelé odborů ve Volkswagenu se minulý týden dostali do střetu s vedením, které obvinili, že zradilo zaměstnance a chce využít skandál kolem měření emisí jako záminku k propouštění. Podle pondělního prohlášení mají vedení a odbory společně vypracovat soubor opatření, která zajistí výrobu v Německu i v době, kdy se automobilka snaží kvůli skandálu omezit náklady. Podle agentury Reuters se zaměří hlavně na krátkodobá a střednědobá opatření a investice.

Tvrdé spory o odměny manažerů

Řídicí výbor se však podle očekávání nedokázal dohodnout na pravidlech odměňování nejvyšších manažerů. Premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil na závěr zasedání oznámil, že jednání o bonusech v automobilce pokračují a výsledky těchto jednání zatím nemůže a nechce předjímat. Dolní Sasko je druhým největším akcionářem Volkswagenu, dohoda o odměnách musí být dokončena do 28. dubna.

Názory na odměny v dozorčí radě se podle agentury DPA výrazně liší. Dolní Sasko, oborový svaz IG Mettall a závodní rada chtějí kvůli emisnímu skandálu výrazné snížení mnohamilionových odměn. Na stole prý leží několik možností.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller navrhl odměny snížit asi o třetinu, někteří členové představenstva ale trvají na plné platbě odměn, v souladu s uzavřenými dohodami. Jiné návrhy počítají také s úplným zrušením odměn nebo převedením jejich části na nadaci.