Antimonopolní úřad: Ťokův tendr na „rady o mýtu“ neplatí

Zakázka ministerstva dopravy na poradenství při přípravě mýtného tendru neplatí. Resort musí navíc zaplatit pokutu 250 tisíc korun, potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) sice s názorem antimonopolního úřadunesouhlasí, rozhodnutím úřadu  se ale jeho ministerstvo řídit bude. Zároveň Ťok také uvedl, že jeho ministerstvo dokáže zabezpečit provoz mýtného systému od roku 2017 i bez společnosti Deloitte, která zakázku na poradentství získala.

„Smlouva s Deloitte splnila účel,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok s tím, že firma již v podstatě ukončila svou činnost v rámci přípravy řízení na další provozování mýtného systému. „Vypadá to, že firma už větší část práce odvedla, takže to v tuto chvíli není zase až tak problematické,“ zhodnotil situaci komentátor Hospodářských novin David Klimeš.

Zakázku za 52 milionů korun zadal Ťok loni v říjnu bez soutěže společnosti Deloitte. Resort navíc uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona tak musel učinit. Že Ťokovo ministerstvo zákon o veřejných zakázkách porušilo, rozhodl antimonopolní úřad (ÚOHS) už v lednu, předseda Rafaj nyní jen potvrdil verdikt svých podřízených.

V postupu ministerstva dopravy jsme shledali rozpor se zákonem o veřejných zakázkách.
Petr Rafaj
předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Ministerstvo dopravy v rozkladu napadlo Rafajovu podjatost, vzhledem k jeho mediální aktivitě k případu, předseda ÚOHS to ale odmítl. Tento krok mimo jiné zdůvodnil dřívějším verdiktem Nejvyššího správního soudu, podle kterého je mediální prezentace pro úřady obdobného typu obvyklým standardem.

Podle Ťoka ministerstvo zadáním zakázky společnosti Deloitte bez řádného výběrového řízení dohánělo skluz v přípravě tendru na další provoz mýtného systému, který způsobily předchozí vlády. Letos v lednu navíc vyzval policii, aby prošetřila vznik dodatků k deset let staré smlouvě se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch. Podle Ťoka tyto dodatky znemožnily státu mít celý mýtný systém plně pod kontrolou. 

Přestože na zákonnost kroku máme jiný názor než ÚOHS, tak ÚOHS rozhodl a my se mu podřídíme.
Dan Ťok

Ministerstvo dopravy na spolupráci s externím poradcem spoléhalo, měl mimo jiné domluvit nezbytnou spolupráci s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch, při přechodu systému na nového provozovatele.

Ťok se hájil časovou tísní

Postup ministra dopravy v této věci kritizoval už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který požadoval, aby se zadávání zakázek bez výběrového řízení zpřísnilo. Vypracováním přísnějších pravidel pověřil začátkem listopadu ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou (za ANO).

Ministr Ťok tehdy zakázku pro Deloitte hájil tím, že ji zadal kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017.

Desetiletá smlouva se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.