V kauze Viktoriagruppe nastala změna. Česko si podle německého insolvenčního správce může odvézt veškerou naftu za miliardu korun ze skladu v německém Kraillingu. Na informaci upozornil týdeník Dotyk. Správce ale stanovil termín odvozu do konce dubna, což je podle zjištění Dotyku nemožné.
Česko je pod tlakem. Může si odvézt naftu z Německa, má na to jen pár týdnů
Mluvčí Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Jakub Linka potvrdil, že si Česko může naftu převzít. Nakonec to ale nemusí být tak jednoduché. Insolvenční správce totiž stanovil termín odvozu do 30. dubna, ačkoliv dříve přiznal, že odvoz nafty zabere šest až osm měsíců. Správa však podle šéfa SSHR Pavla Švagra bude hledat cestu, jak naftu z Německa reálně dostat.
Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) je to náznak dobré zprávy. „Ale skutečně dobrá zpráva to bude až ve chvíli, kdy bude nafta na území naší republiky,“ prohlásil ministr.
Zmíněný termín odvozu nafty však Mládek zhodnotil jako nesmyslný a umělý. Bude podle něj potřeba vyjednat harmonogram, který bude realistický. „Osobně si myslím, že optimální by bylo, kdyby byly na převoz použity obě cesty, to jest jak vlaky, tak kamiony,“ podotkl a dodal, že odpovědnost je na správě rezerv.
Švagr zmínil, že pokud by byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich zapotřebí kolem dvou a půl tisíce. O tom, zda jsou k dispozici, nicméně spekulovat nechtěl.
Česko nárokuje 1,8 miliardy korun, kromě nafty jde i o další pohledávky
Podle týdeníku Dotyk tímto aktem správce ještě pořád neuznal, že nafta skutečně patří Česku. Česko se přitom pře jak o vlastnictví nafty, tak i další pohledávky. Češi tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun. Správa hmotných rezerv podala v prosinci loňského roku v Německu kvůli naftě za 1,2 miliardy korun trestní oznámení na neznámého pachatele.
Vedle toho se ale hlásí také o pohledávky za dalších 300 milionů korun. V této sumě jsou například neuhrazené faktury, smluvní pokuty, penále a náklady na právní služby. Až dalších 300 milionů korun pak podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady.
Mluvčí správy ještě uvedl, že ve skladu v Kraillingu je stále rozbitá železniční vlečka. Právě touto rozbitou vlečkou Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40 až 250 tisíc eur (1,1 až 6,8 milionu korun).
Smlouvu s Viktoriagruppe uzavřela SSHR v roce 2004, ale pro skladování na českém území. Teprve od roku 2010 se část zásob ropy skladuje v Německu. Poté, co se Viktoriagruppe v prosinci 2014 sama poslala do úpadku, si stát nárokuje část ropy uložené v zásobnících v německém Kraillingu.