Automobilový průmysl v USA se znovu rozjel, i když ubývá zájemců o řidičský průkaz

Americký automobilový průmysl dosáhl rekordu. Období krize je očividně pryč, když se podařilo poprvé v historii prodat bezmála sedmnáct a půl milionu vozů. V letošním roce by přitom čísla mohla ještě vzrůst. Pozitivní výhled však kazí statistiky, podle kterých si čím dál méně Američanů dělá řidičský průkaz.

Současný stav amerického trhu s automobily neodráží jen dobrou kondici celého amerického hospodářství, ale také vládní kroky, které pomohly automobilovému průmyslu se odrazit po krizi ode dna. I když byla rekonvalescence ve srovnání s minulostí pomalá, větší zájem o auta je vidět jak na ulicích, tak na autosalonech.

Ředitel washingtonského autosalonu Geoffrey Pohanka míní, že by před sebou měli mít několik dobrých let. „Protože průměrné stáří auta je jedenáct let. Auta vydrží dlouho, ale ne navždy. A úroky by měly být nízké, to je dobrá kombinace,“ vysvětlil.

Autoprůmysl se ale může obávat změn v chování Američanů. Podle posledních čísel si stále méně lidí dělá řidičský průkaz. Častěji využívají spolujízdu nebo se při nakupování obrací na internet.

Události ČT: Ve Spojených státech loni prodali nejvíc vozů v historii (zdroj: ČT24)

Detroitu se vrací optimismus

Velká automobilová trojka z Detroitu se teď každopádně vzchopila. General Motors, Ford a Chrysler opět budí respekt, nikoli posměch nebo nostalgii. Americká vláda nalila do General Motors a Chrysleru miliardy. Postavila je tak spolu s Detroitem opět na nohy.

Americký autoprůmysl se úplně vrátil.
Barack Obama

Na autosalonu v Detroitu tak mohl prezident Barack Obama zdůraznit úspěch. „Továrny jedou a obchod roste. Americký autoprůmysl se úplně vrátil,“ prohlásil. Obama zamířil na autosalon do Detroitu vůbec poprvé a zároveň jako teprve třetí americký prezident v historii.

Podpora elektrovozů se na silnicích neprojevila

Úplně se ale nepodařilo splnit cíl o navýšení podílu elektromobilů. Do loňského roku měl na vozovkách jezdit milion vozů na elektřinu. Nejezdí jich tam ani půlka, i když dotace může činit i pětinu ceny.

„Nebylo to dosažitelné. Nebylo dost výrobců produkujících dostatek elektromobilů, trh nebyl dostatečně rozmanitý, ceny nebyly dost nízké,“ řekl šéfredaktor magazínu Green Car Journal Ron Cogan. Příliš ale nepomohly ani současné nízké ceny ropy, které zlevňují benzin a naftu.

Barack Obama na autosalonu v Detroitu
Zdroj: Jonathan Ernst/Reuters

Opravdový boom elektromobilů tak má nastat, až se prodlouží jejich dojezd, klesne cena baterií a až bude možné auta snadno a všude dobít podobně jako smartphony. „Na začátku příští dekády budou nabíjecí elektromobily v podstatě stejně dosažitelné jako konvenční vozy,“ předpověděl americký ministr energetiky Ernest Moniz.

Prezident Obama už dříve řekl, že až opustí Bílý dům, koupí si Chevrolet na elektřinu. Chce tím ukázat nejen podporu americkému autoprůmyslu, ale právě alternativnímu pohonu.