Americké automobilky válcovaly v Evropě konkurenci

Prodej nových aut v EU zrychlil (zdroj: ČT24)

Velký zájem o americké značky stál za listopadovým růstem prodeje nových osobních vozů v Evropské unii. Ten se v meziročním srovnání zvýšil o 13,7 procenta, zatímco v říjnu to bylo o necelá tři procenta. Odbyt Opelu z amerického koncernu GM, Fordu a Fiat Chrysleru poskočil o více než 18 procent.

Naopak pozice německého automobilového koncernu Volkswagen na evropském trhu dále slábne. V listopadu sice vykázal růst prodeje, ale výrazně menší než konkurenti. Ještě hůře se mu vedlo v celosvětovém měřítku. Jeho pověst stále negativně ovlivňuje skandál kolem falšování testů emisí, který vypukl v září.

Největší evropská automobilová skupina VW vykázala v listopadu růst prodeje jen o 4,1 procenta v meziročním srovnání. Podíl Volkswagenu se tak snížil z úrovně 26,6 procenta před rokem na 24,3 procenta.

Premiantem skupiny se stala Škoda Auto

Vlajková značka VW zvýšila prodej jen o 2,8 procenta a její podíl klesl na 12,2 procenta ze 13,5 procenta. Naopak nejlépe z celé skupiny si minulý měsíc vedla česká dceřiná značka Škoda. Její odbyt vyskočil o 11,7 procenta a její podíl na unijním trhu oslabil jen nepatrně na 4,4 procenta.

Celosvětový prodej vozů skupiny Volkswagen se v listopadu snížil o 2,2 procenta. Od počátku letošního roku prodala 9,1 milionu vozů, což bylo o 1,7 procenta méně než ve stejném období loni. Skupinu letos podkopává hlavně dlouhodobější slabost trhů Ruska, Brazílie a Číny. „Pro české firmy je ruský trh poměrně zásadní. Protože vše u nás se odvíjí od Škody auto, a ta tam má významné investice,“ vysvětluje šéfredaktor magazínu Automakers Erich Handl.

Český ministr dopravy Dan Ťok zároveň v úterý v Londýně řešil kauzu dieselových motorů koncernu Volkswagen. Jak vyplynulo z jednání s britskou homologační autoritou VCA a britským ministrem dopravy Patrickem McLoughlinem, majitelé škodovek s dotčenými dieselovými motory nebudou zřejmě muset na povinné servisní prohlídky, jak doposud hrozilo, uvedl Ťok. Podle něj je cílem chránit majitele dotčených automobilů, kteří se žádné chyby nedopustili. Kauza se týká 11 milionů aut, v České republice jde o 150 tisíc škodovek.

Britská autorita VCA, která homologuje škodovky pro evropský trh, stejně jako britské ministerstvo dopravy říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software.
Dan Ťok

V lednu se pak Ťok ještě setká se zástupci Visegradské skupiny, kde se probere jednotný postup. „Definitivní rozhodnutí na evropské úrovni ale padne až začátkem příštího roku,“ dodává ministr.

Prodej Daimleru stoupl o 22 procent

Listopad byl na evropském trhu velmi úspěšný pro americké značky. O více než 18 procent rostly minulý měsíc prodeje společností Ford, Fiat Chrysler a Opel z amerického koncernu GM. Výrazně se zvýšil také odbyt francouzských značek Renault a PSA Peugeot Citroën. Prodej vozů německé skupiny Daimler vzrostl o 22 procent, BMW vykázala nárůst o deset procent.

Celkový prodej vozů v EU dosáhl za listopad 1,12 milionu a zvýšil se 27. měsíc v řadě. Za jedenáct měsíců roku vzrostl odbyt v Unii o 8,7 procenta na 12,60 milionu a překročil tím loňský celoroční objem prodeje. Podle ACEA se až nyní evropský trh vrací na úrovně dosahované před krizí z konce minulého desetiletí.

Trhy s auty porostou tak rychle a tak vysoko, jak poroste celá ekonomika. V jižních zemích se auta neprodávala několik let, skutečně se tak nyní odrazila ode dna a raketově rostou.
Erich Handl
šéfredaktor Automakers
Prodej aut v listopadu dále rostl (zdroj: ČT24)

Auta na českých silnicích stárnou, navzdory rostoucímu prodeji nových vozů

Průměrné stáří aut na českých silnicích se však stále moc nemění k lepšímu, i když prodeje nových vozů nabírají na obrátkách. Naopak. „Bohužel se mění k horšímu, protože souběžně s tím, jak roste prodej nových aut, roste i prodej ojetých aut ze zahraničí. A  zvyšují se ve velkém i počty aut, která by se na naše silnice neměla dostávat. Tedy těch, která jsou deset a více let stará,“ konstatuje šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký.  

Zároveň se však podle něho v Česku příliš do celkových prodejů nepromítá skandál automobilky VW. Koncernová auta se totiž většinou prodávají s dodací lhůtou jeden až dva měsíce. „Výraznější efekt se tak projeví až v novém roce,“ míní Rybecký. A také dodává, že většinou auta nyní nakupují firemní zákazníci, kteří často nepovažují aféru za tak velikou, aby významně ovlivnila jejich výběr vozů.