VW svolá kvůli emisím miliony aut. Úprava zabere většinou méně než hodinu

Německá automobilová skupina Volkswagen svolá k úpravám zařízení pro kontrolu emisí jen v Německu 2,46 milionu vozů s naftovými motory. Technické úpravy nelegálního softwaru se z toho mají týkat i 286 970 vozů české dceřiné automobilky Škoda, napsal německý list Die Welt bez udání zdrojů. Volkswagen to podle agentury Reuters zatím nekomentoval.

Německé ministerstvo dopravy už v polovině října uvedlo, že Volkswagen bude muset v Německu svolat k povinné opravě zhruba 2,4 milionu vozů, které jsou vybaveny softwarem umožňujícím falšovat testy emisí oxidů dusíku. Volkswagen v září přiznal, že tento software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně 1,2 milionu škodovek.

Jak ale upozorňuje šéfredaktor Automakers Erich Handl, zákazníci na skandál příliš nereagují. Automobilka má pro svá auta stále odbyt a tržby jí překvapivě rostou i v samotných Spojených státech, kde celá aféra propukla a kde se zákazníci více zajímají o dopady na životní prostředí.

Podle listu svolá Volkswagen do servisů 1,54 milionu aut své vlajkové značky VW. Svolávací akce se má dále týkat zhruba 532 tisíc vozů Audi a asi 105 tisíc aut španělské dceřiné automobilky Seat.

Úprava motorů ale bude mít zřejmě pro zákazníky vedlejší dopady. „Půjde o to, že ty parametry budou muset být v některých ohledech horší. Pokud se bude prosazovat, že je potřeba snížit emise NOX, tak buď poněkud vzroste spotřeba, nebo se zhorší výkonnostní parametry toho motoru. A to takovým způsobem, že by to měl zákazník poznat,“ uvedl šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký. 

Volkswagen už dříve sdělil, že v celé Evropě se skandál bude týkat 8,5 milionu naftových automobilů. Skupina si na krytí nákladů skandálu odložila ze zisku posledního čtvrtletí stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard korun).

Chystáme se snížit naše kapitálové výdaje o víc než 12 miliard eur v roce 2016. To znamená o miliardu eur méně, než je průměr v posledních letech. Blíže se také podíváme na všechny naše investice a výdaje. Ty, které nebudou nutné, se zruší nebo odloží.
Matthias Müller
ředitel koncernu Volkswagen

Úprava většiny naftových automobilů bude trvat méně než hodinu, plyne z plánů společnosti Volkswagen pro svolávání těchto vozů v Evropské unii. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) minulý týden již tyto úpravy schválil pro více než 90 procent vozů. Podle analytiků by po zahrnutí pokut a výdajů na právní spory mohly dosáhnout až 40 miliard eur.