Fotka na Facebooku může uchazeči o práci podrazit nohy

Sedláček: Na Facebooku můžou být třeba jiné údaje než v životopise (zdroj: ČT24)

Třetina uchazečů o zaměstnání nezíská práci kvůli svému chování na sociálních sítích - ať už kvůli nesprávným informacím uvedeným v profilech nebo kvůli sdílení nevhodného obsahu. Vyplývá to z analýzy personální agentury Grafton Recruitment. Právě sociální sítě jako LinkedIn nebo Facebook totiž využívají personalisté při vyhledávání vhodných kandidátů stále častěji.

„Z tohoto čísla je patrné, jak moc je důležité si dát s profilem na sociálních sítích práci a zveřejňovat tam jen pravdivé a ověřitelné informace,“ řekla marketingová manažerka Grafton Recruitment Jitka Součková. V praxi to prý znamená, že by lidé měli na svých profilech uvádět jen pravdivé informace a sdílet a publikovat jen vhodný a korektní obsah. „Například fotky z večírků nebo jiných aktivit, o kterých by kandidáti před svým zaměstnavatelem raději pomlčeli, by měly být zpřístupněny jen přátelům, nikoliv publikovány veřejně,“ dodala Součková.

U náborářů vede LinkedIn

Z pohledu personalistů i uchazečů o zaměstnání je nejpopulárnější sítí LinkedIn. „Nejčastěji se na této síti rekrutují lidé z informačních technologií a služeb, softwarového inženýrství a finančních služeb,“ řekla Součková. Celkový počet uživatelů této sítě je 380 milionů, přičemž Čechů je na LinkedIn přes 650 tisíc.

Profesní sociální síť LinkedIn
Zdroj: ČTK/EMPICS/Edward Smith

„Je nutné se na profil na LinkedInu dívat jako na profesionální životopis. Neměl by být rozdíl mezi oficiálním životopisem, který zasílám na výběrové řízení, a profilem, protože když se náborový pracovník podívá do těchto dvou zdrojů a najde v nich rozdíly, tak samozřejmě vzniká otázka, který z těch dokumentů je důvěryhodnější a okamžitě i otázka – proč se ty dva dokumenty liší, když by měly být velmi, velmi podobné," uvedl manažer náboru ze společnosti Manpower Marek Sedláček.

Facebook se velice často používá jako jakýsi kontrolní mechanismus – víme, že uchazeči na LinkedInu velice pečlivě vyplní své profesní údaje. Vystupují jako velmi seriózní uchazeči, ale na Facebooku často narazíme na jejich skutečné já."
Marek Sedláček
manažer náboru, Manpower

Facebook je tedy personalisty rovněž aktivně využíván při vyhledávání vhodných uchazečů o práci. Podle aplikace Facebook Audience Insight je na Facebooku v Česku až 4,5 milionu stálých uživatelů, z pohledu profese mají na Facebooku velké zastoupení IT profesionálové a technici. Těch na trhu práce prý chybí nejvíce, tudíž jde o velkou skupinu lidí, mezi kterými mohou personalisté hledat.

Vydáno pod