Výhra klienta nad bankou: V průběhu splácení nelze navyšovat poplatky

Praha - Banky podle soudu nesmí navyšovat zákazníkům u úvěrů poplatky v průběhu splácení. Jedna z českých bank to ale udělala a teď musí klientovi vrátit peníze zpět. V podobné situaci přitom budou nejspíš i desítky dalších lidí.

Výhra klienta nad bankou: V průběhu splácení nelze navyšovat poplatky (zdroj: ČT24)

Jan Hejcman si bral půjčku na auto, splácet měl 200 tisíc korun. Banku měnil jen proto, že mu slíbila lepší podmínky, hlavně nižší poplatky. Jenže po roce mu banka začala zvyšovat poplatky, z původních čtyřiceti korun měsíčně se za čtyři roky vyšplhaly až na 69. „Poplatky se pořád zvyšovaly, rok od roku, a já jsem nevěděl, jestli by mohly z šedesáti korun zas skočit třeba na osmdesát,“ vypráví muž, kterému nyní musí banka vrátit peníze. Na jeho stranu se totiž postavil nejdřív finanční arbitr a teď i Obvodní soud pro Prahu 4.

Podobný problém by mohli řešit další klienti a případ pana Hejcmana by tak mohl být průlomovým. Naopak ve sporech o poplatky u úvěrů obecně klienti úspěšní nejsou. Tisíce z nich se už v minulosti soudili a stále soudí. Za banky se ale postavil nejvyšší i ústavní soud. Podle jeho sjednocujícího stanoviska nemusí smluvní ujednání s klienty obsahovat přesný výčet služeb, které poplatek zahrnuje. Justice také nemůže přezkoumávat přiměřenost konkrétního poplatku.

Díky konkurenci banky poplatky dlouhodobě snižují. Zatímco v roce 2008 měly banky čistý výnos z poplatků 26 procent, loni už to bylo o pět procent méně. Vůbec nejvíce zaplatili Češi na poplatcích v roce 2011, kdy to bylo zhruba 39 miliard Kč.