Labe bude splavné po celý rok, ubezpečovali Sobotku němečtí premiéři

Bad Schandau – Německo nebude stavět na Labi žádné vlastní jezy, Praha proto trvá alespoň na tom, aby Němci zajistili minimální plavební hloubku 160 centimetrů, ke kterému se německá vláda už dříve zavázala. Vyplývá to z dnešního jednání českého premiéra Bohuslava Sobotky s ministerskými předsedy Saska a Saska-Anhaltska. Labe je totiž jedinou spojnicí Česka s mořem a i proto se chystá výstavba jezu u Děčína. Stavební povolení by mohlo být připraveno v roce 2019.

Celoroční splavnost Labe byla jedním z hlavních témat schůzky premiéra Sobotky se sasko-anhaltským ministerským předsedou Reinerem Haselhoffem a saským premiérem Stanislawem Tillichem. „Nejde jen o dopravu zboží, ale vidíme potenciál pro podnikatele a další zaměstnanost a pro turistické využití Labe. Existuje velký zájem provozovatelů vnitrozemské vodní turistiky na cestě z Prahy do Drážďan nebo opačným směrem,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO), který Sobotku na návštěvě Saska doprovázel.

Česko se chystá zajistit splavnost řeky na svém území výstavbou dvou plavebních stupňů u Děčína a Přelouče za tři miliardy korun. Německá strana od stavebních plánů na Labi ustoupila, zaručila se ale, že zajistí alespoň minimální plavební hloubku 160 centimetrů. „Jak Sasko, tak Sasko-Anhaltsko to podporují, aby došlo k dodržení této dohody,“ poznamenal Sobotka. A stejně tak Ťokův saský protějšek Martin Dulig českého ministra ubezpečil, že Sasko ručí za splavnost řeky. 

Konkrétně plavební stupeň u Děčína by mohl dostat podle Ťoka stavební povolení nejdřív v roce 2019. „Pokud se nám podaří projít procesem posouzení vlivu na životní prostředí EIA, čeká nás územní řízení a získání výjimek pro zvláště chráněné živočichy. Pak budou následovat projekční práce, samozřejmě s tím, že musíme získat veškerou půdu, která je potřeba,“ řekl český ministr při jednání s Duligem.

Saský ministerský předseda Stanislaw Tillich na závěrečné tiskové konferenci zdůraznil, že jeho země respektuje rozhodnutí Česka postavit na Labi plavební stupně, proti čemuž v Německu v minulosti protestovaly hlavně ekologické spolky. „Je to suverénní rozhodnutí České republiky,“ prohlásil Tillich. Očekává nicméně, že Česko vyslyší všechny námitky Saska v rámci posuzování vlivu těchto projektů na životní prostředí.

„Česká vláda má zájem na pokračování tohoto projektu, ale přirozeně budeme respektovat všechna legislativní omezení, která dneska dávají společná pravidla v rámci Evropské unie,“ poznamenal k tomu Sobotka.

Vysokorychlostní vlaky z Prahy do Berlína ještě pár let nevyjedou

Vedle splavnosti Labe mluvil český premiér s německými partnery i o vybudování vysokorychlostní železnice mezi oběma zeměmi. Podle Tillicha ale jenom příprava samotného projektu bude trvat ještě deset let. „My tady ve střední Evropě dobře víme - vy máte vlastní zkušenosti z dálnice D8 a my z vlastních infrastrukturních projektů -, že mluvíme o projektu, který bude určitě potřebovat deset let, než se vůbec stane realitou,“ uvedl saský premiér. V minulosti se přitom jako o prvním možném datu dokončení stavby této trati mluvilo o roce 2030.

Na projekt vysokorychlostní dráhy, která má vést tunelem pod Krušnými horami a má výrazně zrychlit spojení mezi českou a německou metropolí, se v současnosti vypracovává technická studie proveditelnosti. „Až se dokončí, tak uvidíme, zda je to realizovatelné, kolik to bude stát a kdy s tím začneme,“ uvedl Tillich.

Bohuslav Sobotka (ČSSD) a saský premiér Stanislaw Tillich
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

Sobotka žádný termín jejího budování upřesnit nechtěl. „Teď nás čeká několik let přípravy a pokud nebudeme postupovat intenzivně a pokud nebudeme intenzivně jednat s německou stranou, tak se nám ten projekt nikdy nepodaří zahájit,“ zdůraznil český premiér, kterého na jednání doprovázel ministr dopravy Dan Ťok.

Klíčové jsou peníze z Bruselu

Za zásadní nyní Sobotka považuje, aby Berlín zařadil projekt do svých budoucích dopravních plánů. „Jsem rád, že jsme získali podporu Saska a také Saska-Anhaltska pro to, aby se ten příhraniční plánovaný úsek vysokorychlostní železnice dostal do spolkového plánu dopravy. Pokud máme sehnat financování z evropských fondů, je nutné, aby německá vláda to dala do svého strategického dokumentu,“ uvedl český premiér. Německý plán dopravních cest má podle něj být hotový na konci letošního roku a bude nyní záležet i na spolkových zemích, které projekty se do něj dostanou.

Český premiér s německými partnery jednal rovněž o dokončení dálnice D8, která spojuje Prahu se Saskem a kde stále ještě zbývá dostavět poslední úsek přes České středohoří. „Jde nám o to, aby se ty práce zrychlily a byl dodržen avizovaný termín konce příštího roku pro dokončení D8,“ ujistil Sobotka německé zemské premiéry.