RegioJet žaluje České dráhy o 717 milionů korun

Praha - RegioJet požaduje od Českých drah náhradu škody 717 milionů korun. Vznikla mu prý tím, že ČD po vstupu soukromých dopravců na trať Praha–Ostrava výrazně snížily ceny, čímž dorovnaly ceny konkurence, ale samy jezdily nezákonně za podnákladové ceny. Uvedl to majitel společnosti Radim Jančura. Zároveň oznámil postupnou expanzi na linkách na jižní Moravu a na Slovensko.

RegioJet plánuje expanzi a podává žalobu na České dráhy (zdroj: ČT24)

Náhradu škody po Českých drahách za využívání údajných podnákladových cen požaduje i druhý soukromý dopravce Leo Express. Ten žalobu na státní dráhy podal vloni v létě a požaduje 418 milionů korun. Podle tehdejšího vyjádření Leo Expressu, který nejnižší cenu jízdenek stanovil na 134 korun, by reálné ceny spojů Českých drah měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1190 korunách u pendolin.

Zákaz jezdit za podnákladové ceny platí pouze pro dominantního hráče na trhu. O tuto dominanci podle Jančury přišly ČD v loňském roce, žaloba se tak týká pouze období od roku 2011 po dobu, kdy ČD držely na trase dominantní postavení.

Letos RegioJet očekává na této trase po rocích ztráty ziskové hospodaření. Zisk před zdaněním by měl podle Jančury činit 30 až 50 milionů korun. Spolu se zlepšením hospodaření společnost oznámila nákup dalších rekonstruovaných vagonů a pronájem dalších lokomotiv Vectron.

Od prosince letošního roku plánuje RegioJet spustit linku do Starého Města u Uherského Hradiště. „Primárně nemáme zájem o Staré Město, ale spíše o Zlín,“ uvedl Jančura. Protože ale do Zlína vede jen jednokolejná trať, která by se navíc měla začít rekonstruovat, budou ze Zlína cestující k vlaku vozit autobusy mateřské StudentAgency, dodal. Od konce roku 2016 hodlá navíc soukromý dopravce od Českých drah převzít kompletně linky Ex1 a Ex2 na Slovensko přes Ostravu a přes Zlín.

Cestující ve vlaku Regiojet
Zdroj: ČT24

Tento plán oznámil dopravce v minulosti opakovaně, ministerstvo dopravy ale nabídku vždy zamítlo. „Smlouvu jsme odmítli především z toho důvodu, že RegioJet nám nedal přesné záruky. Protože peníze tady nehrají jedinou roli. Jsou to taky záruky vůči cestujícím, aby ty služby byly garantované,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Nyní plánuje dopravce na trasu vstoupit na své komerční riziko i tehdy, pokud ČD budou na trase dále jezdit. Podle Jančury by pak ČD měly přijít o státní dotace na provoz těchto tras, které v současnosti činí 360 milionů korun ročně.

České dráhy to považují za neopodstatněné. „České dráhy jsou národním dopravcem ze zákona, zajišťujeme veřejnou službu na základě platných smluv s kraji a státem. Smutné je, že soukromí dopravci na nás neustále podávají různé stížnosti, ale když potřebují pomoct, tak vědí, kde mají zaklepat. Například dnes naše lokomotiva táhla dva spoje RegioJetu,“ poukázal mluvčí drah Radek Joklík.

Jančura by rád, aby se jeho RegioJet stal vedoucím dopravcem v dálkové dopravě mezi Českem a Slovenskem. V zahraničí již nakoupil sedmdesát ojetých vozů určených na rekonstrukci a ty by pak měly jezdit na trase mezi Prahou a Žilinou přes Vsetín. Nákup ojetých vozů bude znamenat rozšíření flotily vagonů na téměř 200 kusů. RegioJet je chce předělat do podoby, v jaké představil vagony Astra z Rumunska.

Kde tyto ojeté vozy Jančura koupil, se sice neví, nicméně nákup v hodnotě zhruba jedné miliardy korun bude podle serveru iDNES.cz financovat z úvěru tří bank: Sberbank, ČSOB a Komerční banky.