Airbagy firmy Takata nechrání, ale zabíjí. Miliony řidičů jsou v nebezpečí

Washington - Minimálně šest mrtvých a víc než stovku zraněných způsobily podle agentury AP vadné airbagy firmy Takata. Jen ve Spojených státech proto bude muset na preventivní kontrolu 34 milionů aut. Vozy s bezpečnostními prvky japonské společnosti ale jezdí po celém světě, Takata dodává airbagy do pětiny všech strojů.

Jedna z šesti údajných obětí vadných airbagů měla zemřít po nehodě v rychlosti 50 km/h. Řidiče kromě nafukovacího polštáře zasáhl i ocelový šrapnel, který jej pořezal. Vystřelení airbagů obstarávají plyny uskladněné ve speciální nádobě. Působením vlhkosti a výkyvů teplot ale dochází k únavě materiálu, ampulka s plynem se při vystřelení airbagů roztrhne a útržky kovů se mění ve smrtící střepiny.

Konečná faktura? Minimálně 50 miliard korun

Americké úřady mají navíc podezření, že společnost Takata o problémech věděla už v roce 2004. „Vyšetřovatelé zjišťují, do jaké míry o tom firma věděla a jak dlouho se to snažila zamlžit. Předmětem vyšetřování ale bude i to, do jaké míry za to mohly automobilky a do jaké míry se mají podílet na konečné faktuře, která bude v přepočtu minimálně 50 miliard korun,“ říká zpravodaj ČT v USA Martin Řezníček. Masivní svolávací akce ke kontrole vozidel však přišla až ve chvíli, kdy začali umírat lidé.

Výměna nebezpečných airbagů může trvat velmi dlouhou dobu.„ Jedná se o velmi komplikovaný proces. Podle amerických odborníků to může trvat dva až pět let, než se podaří všechny svolat do servisů,“ vysvětluje Řezníček. Jen ve Spojených státech jezdí asi 60 typů aut s airbagy japonské firmy. „Už teď se počítá s tím, že minimálně třetinu vozů se nikdy nepodaří dohledat,“ dodává Řezníček.

Největší svolávací akce v dějinách automobilového průmyslu se dotkne mnoha značek a typů vozů. „Nejvíce je zasažená automobilka Honda, ta už ví o více než pěti milionech vozů, které budou muset zamířit do servisu,“ informuje redaktor ČT Filip Horký. Vadné airbagy jsou ale instalovány i v autech BMW, Ford, Chrysler, Infiniti, Lexus, Toyota, Mazda, Saab a dalších.

Nebezpečné airbagy firmy Takata (zdroj: ČT24)

Společnost Takata bude muset za vadné airbagy zaplatit, zřejmě společně s automobilkami. Uhradit navíc bude možná muset i žaloby, které se v USA a Kanadě rozbíhají. „Podle některých názorů to může být finančně náročnější než samotná výměna airbagů,“ konstatuje Řezníček. To má na firmu pochopitelně velice nepříznivý dopad. Za posledních dvanáct měsíců ztratily akcie společnosti třetinu své hodnoty, enormní propad zaznamenaly během několika posledních dnů.

Airbagy v Česku jsou bezpečné

V Česku prý vadné airbagy nejsou. „Nejsme si vědomi žádných nehod v ČR. Jedná se nicméně o velmi komplexní problém. Testování společnosti Takata pokračuje a dál se ukazuje, že problémy s nafukováním se primárně týkají starších výrobků, a to v oblastech s vysokou vlhkostí vzduchu,“ stojí v oficiálním vyjádření firmy. V Čechách by si proto měli nechat airbagy zkontrolovat ti, kteří svůj vůz zakoupili ve Spojených státech.