Máte desetileté auto? Ekologické dani se nevyhnete

Ekologická daň na starší automobily ve výši tří tisíc korun se bude nově vztahovat už na deset let stará auta. Zároveň se tyto poplatky celkově zvýší. To jsou dvě největší novinky, se kterými přišlo v novém zákoně ministerstvo životního prostředí. Pokud návrh, který ve středu ministr Richard Brabec (ANO) předloží vládě, projde, dotkne se daň většiny lidí, jež si své vozy vybírají v autobazarech.

„Stav ovzduší v České republice se nelepší. A tento neuspokojivý stav je třeba změnit,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová hlavní argument pro změnu ekologické daně. Rezort dodává, že po prvním zavedení zdanění v roce 2009 se počet ojetin na českých silnicích snížil o dvacet tisíc za rok. Autobazary ale oponují tím, že ne každé deset let staré auto patří do šrotu.

Podle nových pravidel by na tom byla nejhůře emisní kategorie Euro I, kam spadají ty nejstarší vozy, která jsou podle ekologických měřítek největší zátěží pro životní prostředí. Majitel takového auta by měl místo dosavadních 5 tisíc zaplatit dvojnásobek, tedy 10 tisíc.

Změny v ekologické dani
Zdroj: ČT24

Podle Sdružení automobilového průmyslu se ale stáří aut na českých silnicích dlouhodobě pohybuje kolem 14 let. „Typově se to dotkne třeba nejoblíbenějšího vozu, jako je třeba Škoda Octavia první generace, ale i začátek výroby generace druhé. Platí to i pro Volkswagen Passat, Ford Focus nebo Ford Mondeo,“ dodává Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje u prodejce ojetých aut.

„Těch 14 let považuji za statistiku. Obecně si myslím, že málokdo jezdí autem starším deset, dvanáct let, i když i tací jsou. Nejobvyklejší doba obměny vozu bývá perioda kolem tří až čtyř let nebo šest až osm let,“ podotkl odborník na ojetá vozidla z Auto AZ Consulting Aleš Zich.

Zjistěte si, jak vysoká ekologická daň platí pro vaše auto

Ekologickou daň zaplatí řidič možná i dvakrát

Za stávajících podmínek platí ekologickou daň vždy ten, kdo vůz kupuje. Proto se rozšířená ekologická daň zřejmě nejvíce dotkne autobazarů, které nemohou vykupovat vozy v rámci takzvaných polopřevodů. To znamenám, že bazar musí auto ihned přepsat na sebe a ne s registrací čekat až na nového majitele.

Je tedy pravděpodobné, že autobazary zahrnou ekologickou daň do cen prodávaných vozů. Nový majitel a jeho auto tak můžou být zdaněni hned dvakrát – jednou skrytě už v autobazaru a podruhé při vlastní registraci. S tím ale nesouhlasí Zich, který dodává, že ekologická daň se platí jednorázově. To znamená, že pokud nebyla daň dosud zaplacena, tak se musí uhradit při převodu na nového majitele a vše se vyznačí do velkého technického průkazu. Při dalším prodeji se pak daň už neplatí. Pokud tedy novela nezmění i toto pravidlo, nemělo by být jedno auto zdaněno více než jednou.