On-line potraviny mají budoucnost, nabízet je chce více řetězců

Praha - Češi loni na internetu utratili za potraviny tři miliardy korun - zatím jen zlomek toho, co utratí v kamenných obchodech. Podle analytiků by se ale trend měl měnit. Počet zákazníků, kteří si objednají potraviny on-line, prý bude růst. Na to reagují i obchodníci. Kromě řetězce Tesco, který s touto službou začínal, nebo portálu Rohlík.cz, o internetovém prodeji uvažuje například i Billa nebo Kaufland.

Potraviny bez zahrnutí alkoholických a nealkoholických nápojů na internetu podle průzkumu Incoma GfK nakupuje deset procent českých uživatelů internetu. V průměru tam nakoupí desetkrát za rok a při jednom nákupu utratí přibližně 500 korun. Češi si nejčastěji objednávají trvanlivé a konzervované potraviny, kávu, čaj, sladkosti nebo speciální potraviny, jako je například zdravá výživa. „Myslím si, že potraviny v následujících letech na internetu porostou přinejmenším stejným tempem jako celý internetový trh,“ říká analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

Konkurence na on-line trhu s potravinami v Česku roste

Svůj internetový obchod jako první zprovoznil obchodní řetězec Tesco, jeho e-shop má 165 tisíc registrovaných zákazníků. Internetové obchody chystají také Billa či Kaufland. Na on-line trh s potravinami loni v září vstoupil e-shop Rohlik.cz, za kterým stojí podnikatel Tomáš Čupr a investiční skupiny Miton a Enern. Podle Čupra by mohl do pěti let dosáhnout ročního obratu téměř deset miliard korun. Nový e-shop s potravinami připravuje i skupina Rockaway podnikatele Jakuba Havrlanta. Povede ji dlouholetý šéf tuzemské pobočky řetězce Globus Petr Vyhnálek. Do pěti let chce obchod dosáhnout obratu v řádu miliard korun.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24/Thinkstock

Rychlá dodávka a rozumné ceny jsou pro on-line prodej potravin zásadní, říká Skála

Zahájit prodej potravin přes internet podle Skály není jednoduché. Obchodníci musí nejprve zajistit logistiku. Výhodu mají obchodní řetězce, které disponují rozsáhlou sítí prodejen. Například Tesco při zahájení prodeje potravin a rychloobrátkové zboží přes internet v roce 2012 nejprve zásobovalo domácnosti v okolí velkého nákupního centra v Praze, které sloužilo jako logistická základna. Poté území pokryté internetovým prodejem postupně rozšiřovalo. 

Obchodníci, kteří se pustí do prodeje potravin prostřednictvím internetu, musí podle Skály zajistit rychlou dodávku potravin a zároveň nabídnout rozumnou cenu, která zaujme zákazníky a zajistí efektivní provoz e-shopu. „Pokud bude tento byznys opravdu rozjetý, tak není důvod, aby se k tomu (nákupům potravin na internetu) lidé nepřikláněli,“ míní Skála.

Češi loni na internetu za rychloobrátkové zboží utratili 28 miliard korun. Mezi nejčastěji nakupované kategorie patří léky, vitamíny, kosmetika a drogistické zboží. Jen za parfémy lidé utratili celkem pět miliard korun, stejnou sumu peněz dali za potravu pro domácí zvířata. 

Online prodej potravin chce nabízet více řetězců (zdroj: ČT24)