České banky odbourávají nesmyslné poplatky, ale pomalu

Praha – V sobotu proběhne první kolo hlasování v internetové anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek. Již třetí ročník ankety se kromě České republiky uskuteční také na Slovensku. V minulých letech získaly nejvíce hlasů poplatek za příchozí platbu nebo vklad na účet a poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky.

Anketa se snaží upozornit na skutečnost, že v České republice existuje ve srovnání se západní Evropou velké množství poplatků za běžné bankovní služby. V minulém ročníku v ní hlasovalo až 20 tisíc lidí. „Banky to vnímají jako zpětnou vazbu. Po skončení prvního ročníku hned tři banky zrušily poplatek za příchozí platbu. Všechny tyto kroky považuji za krok správným směrem, ale je to cesta dlouhá,“ míní Patrik Nacher, provozovatel portálu www.bankovnipoplatky.com, který anketu pořádá.

Hlavním problémem českého bankovnictví podle finančního arbitra České republiky Otakara Schlossbergera není samotná existence bankovních poplatků, ale spíše obtížná srovnatelnost sazebníků jednotlivých bank. Ta ve výsledku brání konkurenčnímu boji mezi jednotlivými ústavy. „Řada sazebníků bank je pro klienta neprůhledná. Informace jsou složité, častokrát se výsledný poplatek skládá z několika dalších poplatků a potom informace nejsou relevantní tak, aby si klient dokázal před provedením nějaké služby dobře spočítat, kolik ho to bude stát,“ míní Schlossberger.

I změna bankovního ústavu byla donedávna zpoplatněná. Komplikuje ji také množství administrativy. „Pokud toho člověka skutečně něco konkrétního nenaštve, tak poplatky nejsou motivací pro změnu, která s sebou nese takovou administrativu,“ myslí si Nacher. Kroky v této problematice zvažuje Evropská unie. Uvažuje o zavedení přenositelnosti čísla bankovního účtu podobně, jako je tomu v případě telefonního čísla mobilního telefonu.

Banky působící v České republice obhajují poplatky za běžné služby, jako je vedení účtu odlišnou strukturou poptávky českých klientů. Ve starých členských státech Evropské unie využívá obyvatelstvo mnohem více sofistikovanější produkty, jako jsou hypotéky či kreditní karty. Z těch banka čerpá provize.

Proti bankovním poplatkům se snažila bojovat vláda Jiřího Paroubka. Začátkem června 2005 zveřejnilo ministerstvo financí soubor návrhů, které měly za cíl zlepšit postavení klientů českých bank. Tehdejší ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD) požadoval, aby banky pojmenovávaly základní služby stejně, aby neúčtovaly platby finančním úřadům a umožnily přenositelnost čísel.

Podle Věry Svobodové z České bankovní asociace (ČBA) banky v ČR řadu těchto požadavků realizovaly. Nedávno byl také zpracován nový etický kodex finančního trhu, který byl diskutován s ministerstvem financí. Postupně by se k němu měly přihlašovat jednotlivé finanční instituce. Implementace by postupně měla postavení klienta v ČR zlepšit. Největší vliv na změnu situace bude mít ale nejspíš růst bohatství obyvatel a změna jejich spotřebitelského chování v otázkách bankovních služeb.