Příjmy českých bank z poplatků od klientů opět vzrostly

Praha - České banky loni vybraly na poplatcích za poskytování svých služeb 44,8 miliard korun. Oproti loňskému roku výsledek představuje téměř devítiprocentní nárůst. Bankám působícím v ČR nahrává fakt, že Češi jsou zvyklí platit i za běžné služby, které například britské či americké banky poskytují zcela zdarma.

Každý den loňského roku získaly banky od svých klientů na poplatcích a provizích 100 milionů korun. „Myslím si, že poplatky jsou vysoké, některé jsou zbytečné,“ podotkl provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Jeho slova potvrdil i generální ředitel mBanky Jiří Báča: „V ČR máme poplatky vysoko nad standardem ostatních evropských zemí.“  

Velké banky ale o snižování počtu vybíraných poplatků odmítají diskutovat. Naopak zavádějí nové. Například Česká spořitelna, která je největším hráčem na českém trhu, letos nově zpoplatnila zasílání sms zpráv, informujících o změnách účetního zůstatku. Klienti za každou zprávu zaplatí 1,50 korun.  

Nesmyslnost některých poplatků si uvědomují i sami zákazníci českých bank. Svědčí o tom výsledky ankety o nejabsurdnější poplatek, kterou již třetím rokem pořádá server bankovnipoplatky.com. V prvních dvou ročnících obsadili vedoucí pozice platby za příchozí platbu a za výběr z bankomatu vlastní banky. V roce 2007 již pořadatelé předchozí vítěze do ankety nezařadily, jejich místo ale rychle zaujaly jiné absurdity - platba za nadměrný vklad, za vedení běžného účtu a za připsání úroku.  

Na českém trhu se ale již objevují i finanční instituce, které klienty lákají na bezplatné služby. mBank, která poskytuje zdarma vedení běžného účtu, získala za první čtyři měsíce působení na českém trhu 70 tisíc klientů. Za vedení účtu neplatí ani zákazníci eBanky v případě, že na něj měsíčně posílají alespoň 15 tisíc korun.  

V minulosti již donutil tlak ministerstva financí k odstranění některých poplatků i velké banky. V roce 2005 odpadla zákazníkům většiny bank povinnost platit za zrušení účtu nebo za neoprávněné reklamace.