Českým firmám chybí lepší management inovací

Praha - Zatímco tuzemské společnosti často nevěnují managementu inovací dostatečnou pozornost, v zahraničí získává tato oblast klíčovou roli ve firemní strategii. I čeští vrcholoví manažeři by si proto měli inovační principy osvojit.

V Česku stále převládá staromódní názor: „Jsme malá firma, proto na inovace nemáme.“ Inovace je přitom v dnešním podnikání samozřejmostí, bez které se neobejde žádná firma. „Jedna z možností, jak zajistit přežití firmy na trhu, je soustředit se na něco nového a vyvíjet takové produkty a služby, které jsou jedinečné, na trhu nejsou a odlišují se od konkurence,“ tvrdí Luděk Vajner, odborný konzultant v oblasti managementu.

Životní cykly produktů se neustále zkracují, nové výrobky jsou na trh uváděny stále častěji. Předem musí být jasné, co chceme inovovat, jak to udělat, a přijít ve správný čas. Ani to však nemusí k úspěšnému prosazení inovace stačit. „Je důležité, aby se nápad prosadil napoprvé, jinak totiž ostatním dáváte návod, jak věci udělat lépe. Z vašich nápadů pak těží z nich někdo jiný,“ upozorňuje Jiří Vacek z Katedry managementu Západočeské univerzity v Plzni.

V roce 2007 zorganizovala Hospodářská komora Hlavního města Prahy projekt Business Coaching Innovations. Za finanční podpory evropských fondů a státního rozpočtu  měl zvýšit kvalifikaci firem a výzkumných institucí v řízení inovačního procesu. Podle koordinátora projektu, Šimona Krbce, je management inovací nepostradatelný i pro vrcholového manažera. „Dává mu dostatek informací, podnětů a zdrojů pro to, aby jeho rozhodnutí byla správná,“ říká.

Nástroji a postupy inovačního managementu jsou vrcholoví manažeři schopni identifikovat vhodné příležitosti, které jsou pro jejich podnikání významné. Základem inovačních procesů je tak schopnost vyhledávat příležitosti, vidět mezi nimi souvislosti a vytvářet nové způsoby jejich využití.