Napster ničí konkurence, ohlásil rekordní ztrátu

Seattle - Internetový portál Napster prodávající hudbu prodělal v druhém čtvrtletí rekordních 4,38 milionu dolarů. Proti loňským srovnatelným 4,24 milionu dolarů tak mírně prohloubil ztrátu. Stále hloub do červených čísel dostává někdejšího průkopníka v distribuci hudby na internetu pokračující pokles předplatitelů.

Příjmy za tři měsíce do konce června se snížily o šest procent na 30,3 milionu dolarů. Na vině je konkurence zejména ze strany porálu iTunes firmy Apple či Zune od Microsoftu, kterým se daří odlákávat zákazníky Napsteru. Počet jeho předplatitelů se snížil na 708 tisíc ze 760 tisíc na konci března.

Napster patří k průkopníkům distribuce hudby po internetu. Bezplatnou výměnu hudebních souborů zavedl koncem 90. let. Brzy se ale stal trnem v oku velkých nahrávacích firem, kterým začaly klesat tržby. Podnik sérii žalob neustál a v červenci 2001 musel odejít ze scény.

V roce 2003 začal Napster podnikat jako legální služba, která neporušuje autorská práva. Jeho majitelem se stala softwarová společnost Roxio, která později přijala název Napster a v lednu 2005 uvedla své akcie pod stejným názvem na burzu.